Nettet snører seg rundt kapteinen
En 25 år gammel blond kvinne fra Moldovia kan bli et sentralt vitne når italiensk politi skal forsøke finne ut hvordan cruisekatastrofen i Italia kunne skje.
* Costa Concordia gikk på grunn rundt klokken 21.30 fredag kveld utenfor vestkysten av Italia, nær øya Giglio.
* Rundt 40 minutter senere begynte cruiseskipet å krenge. De første livbåtene nådde Giglio klokken 23.15. Skipet kantret deretter og ble liggende med 80 graders helling.
* Over 4.200 personer, deriblant 3.216 passasjerer, var om bord da ulykken skjedde.
* Costa Concordia er 290 meter langt og har en tonnasje på 114.500. Det ble bygget i 2004– 2005.
* Det har omkring 2.000 lugarer, sju restauranter, et digert spa, barer, kinoer og diskotek.
* Cruiseskipet eies av selskapet Costa Crociere, som er Europas største cruiseoperatør og datterselskap av verdens største cruiseselskap, Carnival Corp & Plc.
* Costa Crociere hadde i 2010 en omsetning på 22,3 milliarder kroner. Selskapet eier 15 cruiseskip som opererer i hele verden, og et nytt skip skal sjøsettes i mai.
(Kilde:NTB)
Francesco Schettino er blitt kalt Italias mest forhatte mann. Italiensk presse har nådeløst kastet seg over kapteinen etter cruiseulykken som så langt har krevd 11 menneskeliv.
Rederiet Costa Crociere har allerede innrømmet at Schettino gjorde flere grove feil i forbindelse med ulykken.
Nå snører nettet seg ytterligere rundt den italienske playboyen. Torsdag melder flere italienske aviser at offiserene om bord kunne invitere private gjester. Gjester som aldri ble ført opp på de offisielle passasjerlistene, skriver Dagbladet.
- Flørtet med blondine
Tirsdag startet avhørene av Schettino. Der ga han uttrykk for å ha snakket med en blondine sekunder før Costa Concordia gikk på grunn like utenfor øya Giglia.
Italiensk politi har identifisert kvinnen, og håper nå hun kan gi ny og viktig informasjon om hva som egentlig skjedde i de dramatiske minuttene etter at ulykken var et faktum.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSelv påstår Schettino at han ved et uhell snublet ned i en livbåt, og at dette førte til at han mot sin vilje ble reddet og brakt på land. En historie som svært få, om noen, fester spesielt mye lit til.
Ifølge tyske Der Spiegel var det også en annen kvinne om bord, som var invitert av offiserene. Vitner skal ha observert Schettino i selskap med begge to samme kveld som Costa Concordia grunnstøtte.
Et mysterium
Alt dette er viktig informasjon i den kommende straffesaken mot Schettino, som går under kallenavnet «Judas» i hjemlandet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSkulle det vise seg at han la kursen for tett på land for å imponere det kvinnelige selskapet sitt, så vil det neppe være med på å bedre ryktet til den hardt pressede kapteinen.
Fra før går de allerede berømte opptakene av telefonsamtalen mellom kapteinen og losen, hvor Schettino i klare ordelag får ordre om å komme seg tilbake på skipet sitt, verden rundt.
Artikkelen fortsetter under annonsenForeløpig har ingen kunnet si noe om akkurt hva det var som fikk Schettino til å foreta rekken med katastrofale beslutninger. Det blir opp til politiet, som kan ha fått nye og viktige kort på hånden i form av de mystiske damene Schettino skal ha omgitt seg med.
Til nå er det 11 passasjerer bekreftet omkommet, og minst 20 personer er fortsatt savnet.
Tiltalen mot Schettino lyder for grov uforstand i tjenesten, flere tilfeller av uaktsomt drap og for å ha forlatt skuta i en dramatisk situasjon mens det fremdeles befant seg 300 mennesker ombord.
Strafferammen er 15 års fengsel.
Les også:
Kaptein utskjelt i italiensk presse
- Kapteinen nektet å utføre ordre
Norsk passasjer: - Det verste jeg har opplevd