Vil ha norsk Cannes-vinner i løpet av ti år

Filmprodusent Yngve Sæther lanserte målet om å bringe fram en norsk Gullpalmevinner i Cannes i løpet av ti år. Tirsdag innledet han under åpningskonferansen på Tromsø Internasjonale Filmfestival. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk (Scanpix)
Filmprodusent Yngve Sæther lanserte målet om å bringe fram en norsk Gullpalmevinner i Cannes i løpet av ti år. Tirsdag innledet han under åpningskonferansen på Tromsø Internasjonale Filmfestival. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk (Scanpix)

Inspirert av publikumssuksessen for smal kvalitetsfilm i Tromsø, lanserer filmprodusent Yngve Sæther en hårete målsetting for norsk film: Prosjekt Gullpalme.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Motlysprodusenten lanserte under åpningskonferansen på Tromsø Internasjonale Filmfestival tirsdag at en samlet filmbransje må ha som mål at en norsk film vinner Gullpalmen i Cannes i løpet av ti år.

– Belgia har gjort det. Østerrike har klart det. Danmark har vunnet Gullpalmen to ganger. Hvorfor skulle ikke også Norge klare det. Ethvert land som har som mål å være en filmnasjon, bør ha som mål å vinne en gullpalme, sier Yngve Sæter.

Les også: Von Trier i politiavhør etter naziuttalelser

TIFF-inspirasjon

Bak denne ambisiøse målsettingen ligger et ønske om å satse på kunstnerisk kvalitetsfilm. Sæther, som blant annet har produsert Joachim Triers kritikerroste «Oslo 31. august», har latt seg inspirere av gjentatte besøk ved Tromsø-festivalen når han foran den norske filmbransjen tar til orde for høye mål.

– I mørketida i Tromsø ser vi årvisst det fenomenet at folk går mann av huse for å se internasjonal filmkunst. Jeg tror ikke det bare er mangelen på lys som gjør folk litt tullete på denne tida av året. Jeg tror rett og slett at tromsøværingene har skjønt det litt. At de rett og slett velger kvalitet når de har muligheten til det. Det har inspirert meg til tankeeksperimentet operasjon Gullpalme, sa Sæther.

Les også: Von Trier sjokkerte med Hitler-sympati

Godt filmår

Han innledet under seansen der åpningskonferansen skulle oppsummere filmåret 2011 som i april ble erklært som en total fiasko, men som ikke kom ut så aller verst likevel.

Ved inngangen til 2012 kunne styreleder Kristenn Einarsson vise til besøkstall som vi må tilbake til «Flåklypa Grand Prix”-året 1975 for å finne et år da flere nordmenn gikk på kino for å se norsk film.

Med 2.885.000 solgte billetter i fjor tok de norske filmene en markedsandel på 24,5 prosent av kinobesøket. Markedsandelen er høyere enn noensinne i et år der det aldri har blitt produsert mer norsk film.

Les også: Internasjonal ros til norske Trier

Publikums tillit

Einarsson mener mange av målsettingene som ble satt i hans første møte med filmbransjen for ti år siden er oppnådd.

– Tilliten mellom den norske filmen og det norske filmpublikummet et definitivt på plass nå. Vi har også fått sterke regissører med tydelig stemme. Bransjen har sørget for stabile produksjonsselskap og det har vært viktig å få på plass en forutsigbar forvaltning, sa Einarsson.

Færre i år

Han spår med «rimelig stor sikkerhet» at det i år ikke blir solgt like mange billetter til norske filmer som i fjor.

– Jeg håper jeg tar feil, men de som vil begynne å skrive om nedgangen for norsk film kan gjøre det med en gang. Dette har noe med de korte svingningene i filmbransjen å gjøre, sa Einarsson som understreker at den fremste målsettingen for norsk film må være å sikre kunstnerisk dyktighet og høy kvalitet i internasjonal målestokk.

Les også: - Dianas død var mord

Riktig vei

Han karakteriserer Gullpalme-målet som en riktig vei å gå, men advarte mot å la en slik ambisjon stå i veien for alle de andre filmene.

– Men dette er en type program som er salgbar. Norsk film har tidligere ved store anledninger greid å legge til side alle de små diskusjonene, og klart å gå for noe man har villet løfte fram, konkluderte Einarsson.

Les også: Skal konkurrere i Cannes

Les flere nyheter her

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden