Avbryter letingen - 16 fortsatt savnet

Redningsarbeidere måtte brått avslutte redningsoperasjonen om bord på Costa Concordia mandag da cruiseskipet begynte å skli. Nå fryktes en oljekatastrofe i Middelhavet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Costa Concordia-ulykken

* Costa Concordia gikk på grunn rundt klokken 21.30 fredag kveld utenfor vestkysten av Italia, nær øya Giglio.

* Rundt 40 minutter senere begynte cruiseskipet å krenge. De første livbåtene nådde Giglio klokken 23.15. Skipet kantret deretter og ble liggende med 80 graders helling.

* Over 4.200 personer, deriblant 3.216 passasjerer, var om bord da ulykken skjedde.

* Costa Concordia er 290 meter langt og har en tonnasje på 114.500. Det ble bygget i 2004– 2005.

* Det har omkring 2.000 lugarer, sju restauranter, et digert spa, barer, kinoer og diskotek.

* Cruiseskipet eies av selskapet Costa Crociere, som er Europas største cruiseoperatør og datterselskap av verdens største cruiseselskap, Carnival Corp & Plc.

* Costa Crociere hadde i 2010 en omsetning på 22,3 milliarder kroner. Selskapet eier 15 cruiseskip som opererer i hele verden, og et nytt skip skal sjøsettes i mai.

(Kilde:NTB)

Skipet begynte mandag formiddag å skli på klippen som det har ligget inntil siden det kantret fredag kveld.

– Vi evakuerte umiddelbart. Dette er noe vi har vært bekymret for. Vi må overvåke skipets stabilitet, og vi vet ikke når vi kan gjenoppta operasjonen, sier talsmann for redningsoperasjonen Luca Cari.

Ifølge den italienske kystvakta er det så dårlig vær i området at det er umulig å fortsette redningsarbeidet.

- Forholdene er katastrofale. Det er umulig å jobbe, sier Rodolfo Raiteri, lederen for kystvakta, til AFP.

Frykter miljøbombe

Det er 2.300 tonn drivstoff om bord på skipet, men det er foreløpig ikke tegn til lekkasje, ifølge skipets eier.

Italias miljøminister Corrado Clini sa mandag at myndighetene må handle øyeblikkelig for å hindre en miljøkatastrofe.

- I verste fall kan oljen lekke ut i havet, forurense kystlinjen og påvirke fuglelivet. Vi er klare til å bryte inn dersom det blir en lekkasje. Drivstoffet vil bli fjernet så fort som mulig, men vi må ta hensyn til skipets tilstand, sier Clini.

Også ordføreren i Giglio, Sergio Ortelli, er bekymret.

- Dette er en økologisk tidsbombe, sier han til AFP.

- Jeg håper at drivstoffet kan fjernes fra skipet og at også skipet kan flyttes fordi det er til hinder for navigasjonen, sier Ortelli.

- Ville glede hovmesteren

Det er fortsatt et mysterium hvordan ulykken kunne skje like utenfor kysten av Toscana, og italienske medier spekulerer i flere teorier. En av dem går ut på at kapteinen skal ha ført skipet svært nær land for å glede skipets hovmester, som kommer fra øya Giglio.

Ifølge avisen Corriere della Sera har øyenvitner fortalt at hovmesteren like før ulykken ble kalt opp til brua av kapteinen som ville vise ham hvor nær de var øya Giglio.

Hovmesteren skulle ha mønstret av skipet uken før, men måtte bli værende om bord fordi de ikke fant en vikar, skriver avisen. Å styre skipet så nær Giglio, kan ha vært ment som en gest for at han måtte jobbe ekstra.

Les også: - Ønsket å glede befolkningen

- Ble advart

Øyenvitner sier også at hovmesteren advarte kapteinen om at de var svært nær klippene ved land, like før skipet gikk på et skjær.

Hovmesteren skal ha fortalt historien sin til kystvakten og kommer nå til å bli innkalt til politiavhør.

Rederiet Costa Crociere har allerede anklaget kapteinen for sviktende dømmekraft og for å ha brutt selskapets prosedyrer.

Mens seks mennesker er funnet omkommet etter ulykken fredag kveld, og 16 er fortsatt savnet, melder nyhetsbyrået AP. Den siste omkomne, en mann, ble funnet på skipet tidlig mandag morgen.

Passasjerene fryktet ny Titanic

Flere overlevende etter skipshavariet har fortalt om hvordan de fryktet for livene sine da skipet kantret mot en klippe. Noen forteller at forliset fikk dem til å tenke på filmen om Titanic.

- Da vi satt på dekket av skipet sa jeg «nå vet jeg hvordan Leonardo DiCaprio og Kate Winslet hadde det», fortalte Seamus Moore til the Irish Times da han og kona ankom flyplassen i Dublik.

Flere av passasjerene sier de aldri vil på cruise igjen.

- Jeg trodde livet mitt var over da jeg gikk i vannet. Enten ville jeg dø av svømmingen eller av sjokket av å treffe vannet, sa Mandy Rodford (45) fra Heathrow airport.

Les også: Norsk passasjer: - Det verste jeg har opplevd

Les også: Farlig og vankelig redningsarbeid

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden