Østerriksk sex-skole var en bløff
Svensk kommunikasjonsbyrå lurte internasjonale medier trill rundt.
Flere av verdens største aviser ble lurt da «verdens første sex-skole» ble lansert i Østerrike.
Den svenske dagsavisen Dagens Nyheter avslører i dag at skolen var en bløff. Det var nemlig det svenske reklamebyrået Studio Total som hadde spesiallaget en kampanje for å lure avisene.
Studio Total var leid inn av den østerrikske næringslivsorganisasjon for ungdom Junge Industrie. Formålet var å innføre et element som kunne skape debatt i østerrisk samfunnsliv. Det lykkes kampanjen i å gjøre.
Den falske sex-skolen ble lansert på en pressekonferanse i Wien. Rundt tredve journalister hadde møtt opp for å høre «rektor» Ylva Maria Thompson forklare skolens banebrytende praktiske læringsopplegg.
Ingen journalister satt spørsmålstegn ved lanseringen. Ifølge reklamebyrået Studio Total nådde nyheter over 300 millioner mennesker.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Det var fascinerende å se hvordan aviser fra hele verden skrev om en skole som ingen en gang hadde sett, sier Tomas Mazetti i Studio Total til Dagens Nyheter.
- Jeg synes det er bra om mennesker setter spørsmålstegn ved det som står i avisene. Journalister har en ganske tøff jobb i dag. Det finnes ikke mye tid til å sjekke fakta, og det er nok en diskusjon det kan være verdt å ta iblant, sier Mazetti.