Meny

Brukte Auschwitz i slankereklame

UTRYDDELSESLEIR: Det er et bilde av denne typen som treningskjeden benyttet i sin omstridte reklamekampanje på Facebook. Se tabbebildet lenger ned i saken. Foto: AP

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En treningsgym i Dubai er i hardt vært etter å ha brukt konsentrasjonsleirbilde i markedsføringen.

Hva treningskjeden The Circuit Factory tenkte da de postet reklamestuntet på sine facebooksider er ikke godt å vite.

Et bilde av inngangen til Auschwitz med den usmakelige overskriften «Si farvel til kaloriene» har satt treningsgymmen i et særs pinlig lys.

Reaksjonene har selvsagt ikke latt vente på seg, og Circuit Factory-grunnlegger Phil Parkinson har brukt mye tid på å beklage personlig til alle som føler seg støtt av kampanjen, melder CBS New York.

Parkinson har også forsikret om at personen som stod bak kampanjen, ikke lenger er tilknyttet firmaet.

Flere rettighetsorganisasjoner har godtatt Parkinsons unnskyldning selv om han tydeligvis ikke har lagt seg helt flat.

Til Arabian Business News fremhever Parkinson at alt oppstyret i det minste har ført til en massiv økning i trafikken til treningsgymmen nettside, og at pågangen er så stor at han er bekymret for at ikke alle som vil, skal få seg treningstime.

På Twitter raser nå diskusjonen friskt om det hele bare er et velregissert PR-stunt fra Parkinson og co.

Uansett om så skulle være tilfelle, tror PR-rådgiver Eileen Wallis at The Circuit Factory i det lange løp vil slite på grunn av reklameblemmen.

Når du knytter en merkevare sammen med menneskelig lidelse for å skille seg ut, så er det uhyre korttenkt og de langsiktige effektene kan være mange, sier Wallis til Arabian Business News.

Les flere nyheter

Populært