Meny

Nordøstpassasjen åpnes for norsk gasstanker

STORT HAVOMRÅDE: Nordøstpassasjen går fra Barentshavet langs Sibir til Beringstredet, deretter videre til Japan eller andre asiatiske land. Dette flybildet er tatt et sted i Barentshavet. Foto: Wikimedia Commons.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Russland har for første gang åpnet Nordøstpassasjen for en norsk gasstanker, melder Norges Rederiforbund.

Russiske myndigheter har gitt den norske LNG-tankeren Ribera del Duero Knutsen, som tilhører rederiet Knutsen OAS Shipping i Haugesund, tillatelse til å seile snarveien til Asia.

Ruten gjennom Nordøstpassasjen halverer tiden det tar å seile til Asia, vil dermed redusere kostnadene og fjerner samtidig trusselen fra somaliske pirater.

– Det kommer til å spare mye tid og penger, sier John Einar Dalsvåg i Knutsen OAS Shipping til nyhetsbyrået Dow Jones.

Nordøstpassasjen går fra Barentshavet langs Sibir til Beringstredet, deretter videre til Japan eller andre asiatiske land.

Les også: Her går Ousland og co mot Nordøstpassasjen

For et tankskip vil turen ta drøyt to uker, omtrent halvparten av tiden det tar å gå gjennom Suezkanalen. Som følge av isforholdene i Arktis kan Nordøstpassasjen bare benyttes fra juni og oktober, og selv da må skip ledsages av isbrytere.

Ribera del Duero Knutsen er den eneste LNG-tankeren i verden som er klassifisert til å gå i slikt farvann.

Les også: – Vi når ikke togradersmålet

Russland åpnet Nordøstpassasjen for kommersiell skipsfart alt i 1991, men først i 2009 slapp de to første handelsskipene gjennom.

Polisen har minket de siste årene og i 2011 ble det gjennomført 34 turer gjennom Nordøstpassasjen.

Les flere nyheter

Populært