Halve taxikøen stakk under kontroll

STAKK: Et stort antall taxier forlot holdeplassen ved Oslo S da kontrolletaten ankom. Foto: Scanpix
STAKK: Et stort antall taxier forlot holdeplassen ved Oslo S da kontrolletaten ankom. Foto: Scanpix

Det ble plutselig veldig tynt med biler på taxiholdeplassen ved Oslo S da kontrollører dukket opp. – Åpenbart at noen følte ubehag, sier taxidirektør.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det kan tyde på at taxibransjen fortsatt er et godt stykke unna det som ventes av næringen når det kommer å følge reglene, heter det i en pressemelding fra ni etater som stod bak kontrollen.

– Vi merket oss at halve drosjestasjonen ble tømt på få minutter da kontrolletatene ankom, sier fungerende avdelingsdirektør Erik Nilsen i Skatt øst.

Han legger til at det vil komme flere kontroller fremover.

Flere alvorlige funn

Aksjonen, som ble gjennomført 6. og 7. desember, var et samarbeid mellom ni offentlige etater. Målet var å kontrollere løyvedokumenter, svart arbeid og trygdesvindel.

– Der det kan se ut som om ansettelsesforhold er forsøkt holdt skjult, gir det tydelige indikasjoner på svart arbeid og trygdemisbruk, sier Nilsen som mener funnene viser tegn på en bransje som fortsatt sliter med manglende seriøsitet.

Direktør Svein-Erik Marø Ovesen i Oslo Taxi sender ballen tilbake til myndighetene.

– Vi har i mange år etterspurt skikkelige standarder fra løyvemyndighetene, men det har stort sett ikke blitt fulgt opp. Vi synes det er kjempebra at det nå kommer kontroller, sier direktør Svein-Erik Marø Ovesen i Oslo Taxi til ABC Nyheter.

Hvordan tolker du at flere biler skal ha stukket av da kontrollørene kom?

– Det er åpenbart at noen følte ubehag da kontrollørene kom.

Fordi de hadde noe å skjule?

– Det kan være flere årsaker. Som jeg har forstått var det ikke alle som hadde arbeidsgiverforholdet i orden, sier Marø Ovesen.

220 kontrollert

Totalt ble rundt 220 sjåfører og løyvehavere kontrollert i aksjonen for to uker siden:

  • 42 av 207 biler hadde tekniske feil som går utover trafikksikkerheten, og følgelig må rettes opp.
  • Fire biler ble avskiltet på grunn av feil og mangler på løyve.
  • 35 av de kontrollerte sjåførene var ikke innmeldt i arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret.
  • En av de kontrollerte sjåførene hadde ikke levert inn verken selvangivelse, eller merverdiavgiftsoppgaver for 2011. Denne personen har tidligere blitt skjønnslignet for 10 millioner kroner.

Ovesen i Oslo Taxi sier han ikke kan gå inn på om selskapets sjåfører er blant dem som ble tatt i aksjonen.

Hva tenker du om påstanden om at taxibransjen fortsatt er en useriøs bransje?

– Det er synd. I en slik næring kreves det at løyvemyndighetene setter klare standarder når det gjelder uniformering av bil og sjåfør og levering av tjenesten til publikum, som synlige prislister.

Hva kan så selskapene selv gjøre for å bedre ryktet?

– Heve kvaliteten og standarden, og følge opp dette. Så kan det settes inn sanksjoner, som inndragelse av løyver, når dette ikke blir fulgt, sier direktør Svein-Erik Marø Ovesen i Oslo Taxi

Dette er ikke bra

Også hos Norges Taxiforbund tas kontrollen imot med åpne armer. Direktør Lars Hjelmeng sier til forbundets egne nettsider at han tror flere og mer rutinemessige kontroller i næringen vil ha en preventiv effekt.

Dette er ikke bra, og det er beklagelig at ikke alle løyvehaverne forstår sitt ansvar. Men samtidig understreker det hvorfor forbundet så lenge har krevd bedre kontroll med at de som får løyver, også gjennomfører nødvendig opplæring, sier han til Taxiforbundet.no.

At flere taxier ifølge kontrolletaten stakk da de ankom Oslo S, tillegger ikke Hjelmeng spesielt mye vekt.

– Det betyr ikke nødvendigvis at man har svin på skogen, men kanskje ville kjøre passasjerer fremfor å stå i kø for å bli kontrollert, sier han til Taxiforbundet.no.

Les også: Enklere å sammenligne drosjespriser

Les flere nyheter

Personvernpolicy