Tror smørmangel kan velte Tine
Mer enn åtte av ti sier at de ikke føler seg berørt av smørmangelen i høst, viser en undersøkelse Sentio har gjort for Nationen. Likevel har mange fått et dårligere inntrykk av Tine.
Om lag 40 prosent av de spurte sier at de har fått et dårligere inntrykk av Tine enn de hadde før, skriver Nationen.
Omdømmeekspert Trond Blindheim omtaler kritikken mot Tine som «fortjent». Han sier smørmangelen burde vært unngått, og at det er veldig viktig at et selskap som Tine ikke gjør feil. Han tror oppstyret rundt Tines sviktende smørleveranser vil være én av mange ting som på sikt vil velte bedriften.
– Altså, det systemet vi har i dag, der Tine så å si har monopol på melkeprodukter, det er et system de hadde på 1920-tallet, sier han.
Les også: Glem smørkrisen - lag ditt eget smør
Han kaller situasjonen denne høsten for «sovjettilstander» og forklarer at de røstene som ønsker et friere marked i meieribransjen også, vil bli stadig sterkere.
– Mange vil nok si at Tine lever litt på overtid. Slik det er nå, er situasjonen gunstig for produsentene, men ikke forbrukerne, sier Blindheim.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLedelsen i Tine er ikke overrasket over at folk er skuffet, og at konsernet sitter igjen med svekket omdømme etter smørmangelen.
Se også: Smørkrisen på TV verden over
– Omdømmetapet er fortjent, og vi er ikke overrasket over at folk er skuffet og irritert. Smørmangelen er beklagelig og burde vært unngått, og vi tar selvkritikk på at vi ikke til fulle så den samlede effekten av redusert melkeinngang og en stor etterspørselsøkning etter smør tidlig nok, sier Tines kommunikasjonsrådgiver Øystein Knoph.