Tror smørmangel kan velte Tine

Et lite parti Bremykt smør ble lagt ut i butikkhyllene i en Rimi butikk i Oslo sentrum torsdag morgen. Foto: Heiko Junge / Scanpix
Et lite parti Bremykt smør ble lagt ut i butikkhyllene i en Rimi butikk i Oslo sentrum torsdag morgen. Foto: Heiko Junge / Scanpix

Mer enn åtte av ti sier at de ikke føler seg berørt av smørmangelen i høst, viser en undersøkelse Sentio har gjort for Nationen. Likevel har mange fått et dårligere inntrykk av Tine.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om lag 40 prosent av de spurte sier at de har fått et dårligere inntrykk av Tine enn de hadde før, skriver Nationen.

Omdømmeekspert Trond Blindheim omtaler kritikken mot Tine som «fortjent». Han sier smørmangelen burde vært unngått, og at det er veldig viktig at et selskap som Tine ikke gjør feil. Han tror oppstyret rundt Tines sviktende smørleveranser vil være én av mange ting som på sikt vil velte bedriften.

– Altså, det systemet vi har i dag, der Tine så å si har monopol på melkeprodukter, det er et system de hadde på 1920-tallet, sier han.

Les også: Glem smørkrisen - lag ditt eget smør

Han kaller situasjonen denne høsten for «sovjettilstander» og forklarer at de røstene som ønsker et friere marked i meieribransjen også, vil bli stadig sterkere.

– Mange vil nok si at Tine lever litt på overtid. Slik det er nå, er situasjonen gunstig for produsentene, men ikke forbrukerne, sier Blindheim.

Ledelsen i Tine er ikke overrasket over at folk er skuffet, og at konsernet sitter igjen med svekket omdømme etter smørmangelen.

Se også: Smørkrisen på TV verden over

– Omdømmetapet er fortjent, og vi er ikke overrasket over at folk er skuffet og irritert. Smørmangelen er beklagelig og burde vært unngått, og vi tar selvkritikk på at vi ikke til fulle så den samlede effekten av redusert melkeinngang og en stor etterspørselsøkning etter smør tidlig nok, sier Tines kommunikasjonsrådgiver Øystein Knoph.

Les flere nyheter

Personvernpolicy