Trekker kontroversiell reklameplakat

Pave Benedikt XVI og Ahmed Mohamed el-Tayeb, imamen i Al-Azharmoskeen i Kairo. Fotomontasje fra en av Benettons nye reklameplakater. Dette bildet ble imidlertid for sterk kost. Bla deg videre i billedkarusellen for å se flere bilder.Foto: Scanpix/EPA.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det italienske klesmerket Benetton gir seg og trekker en fotomontasje der paven kysser en ledende imam.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vatikanet har fordømt billedmontasjen.


Klesprodusenten har også tidligere stått bak kontroversielle reklamekampanjer. I dette tilfellet har det kommet med en uttalelse der det heter at selskapet «beklager at bruken av bildet har såret følelsene til de troende», melder AFP.

Uttalelsen kom kort tid etter at Vatikanet uttrykte «den skarpeste protest mot denne fullstendig uakseptable bruken av pavens bilde». På Benettons plakat kysser pave Benedikt XVI den egyptiske imamen Ahmed el-Tayeb på leppene. Tayeb er imam i Al-Azharmoskeen i Kairo. Han er en ledende røst i sunniislam.

Benetton lanserte sin nye reklamekampanje «UNHATE» på verdensbasis onsdag. Kampanjen inkluderer en rekke bilder av politiske og religiøse ledere som kysser.

(Se bildene i galleriet øverst i artikkelen)

Selskapet forsvarer kampanjen og sier at målet er å «bekjempe hatkulturen i alle dens former».

Andre bilder viser USAs president Barack Obama kysse sin kinesiske kollega Hu Jintao. På et annet bilde kysser han Venezuelas president. Tilsvarende finnes det bilder som viser den israelske statsministeren Benjamin Netanyahu kysse palestinernes leder Mahmoud Abbas, og et bilde der Frankrikes president Nicolas Sarkozy kysser den tyske kansleren Angela Merkel.

Les flere nyheter