Sosiale medier overtar for telefonprat og SMS

Sosiale medier som Facebook er i ferd med å gi ordinær telefonbruk og tekstmeldinger skarp konkurranse. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Sosiale medier som Facebook er i ferd med å gi ordinær telefonbruk og tekstmeldinger skarp konkurranse. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske mobilbrukere snakker mindre i telefon og sender færre SMS-meldinger enn tidligere. Sosiale medier overtar.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetningen i det norske ekommarkedet holder seg relativt stabil, men brukervanene er endret, viser rapporten «Det norske ekommarkedet 2011», som Post- og teletilsynet la fram mandag.

– Det vi ser, er at bruken av sosiale medier vokser. Samtidig faller bruken av SMS og bruk av taletid på mobiltelefon og fasttelefon, sier direktør Torstein Olsen i Post- og teletilsynet.

Antall mobilabonnementer i Norge fortsetter likevel å øke. Ved utgangen av første halvår var summen av kontantkort og etterbetalte abonnementer 5,67 millioner. Det er en økning på 2,7 prosent på ett år, men veksten er bare halvparten av hva den var ett år tidligere.

Les også: Slik får du jobb hos Facebook

Fra første halvår 2009 til 2010 var den 5,3 prosent. Andelen kontantkortabonnementer er 27 prosent.

Taletrafikk flater ut

Økning i antall mobilabonnementer betyr ikke at taletiden har økt. Den enkelte kunde er mindre aktiv enn tidligere. Taletrafikken over mobil økte hvert år fram til 2010, men i første halvår det året kom den første nedgangen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da snakket hver av oss i gjennomsnitt 1.095 minutter. Nå er vi blitt enda mindre taletrengte. Vi snakker bare 1.087 minutter per år i mobiltelefon.

Les også: Dropper du sosiale netterk? Da kan drømmejobben gå tapt

På ett år har andelen kunder som har mobilabonnementer med datapakke, doblet seg. Ved utgangen av første halvår var det 474.000 slike abonnenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere pakkeløsninger

– Særlig interessant er det å se at brukerne går fra tale og SMS over til nye kommunikasjonsformer. Jeg er spent på hvordan et mobilabonnement ser ut om fem år, og om vi i det hele tatt har dedikerte abonnementer eller om pakkeløsninger er typisk på tvers av tjenestene, sier PT-direktøren.

73 prosent av husstandene i Norge har nå abonnement på fast bredbåndstilknytning. 31 prosent av disse har også bredbåndstelefoni.

Tallene for første halvår 2011 viser at fasttelefoni fortsetter å tape terreng. Nå har bare seks av ti husstander (57 prosent) fasttelefoni, og dette tallet inkluderer analog telefon, ISDN og bredbåndstelefoni.

Les flere nyheter