Lavkarbobrød som kan brukes til alt

MANGE MULIGHETER: Lavkarbo-brødene oopsies er enkelt å lage, og kan brukes til mye forskjellig. FOTO: Bjørn Inge Karlsen/HM Foto

Vi har testet oopsies, et lavkarbobrød med bare fem ingredienser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta

Andreas Eenfeldt

Andreas Eenfeldt er lege og spesialist i allmennmedisin. Han har skrevet boken Matrevolusjonen, og driver bloggen www.kostdoktorn.se

- Er du frisk og slank, gjør du helsen din en stor tjeneste bare ved å kutte ut sukker. Kutter du også ut hvitt mel, gjør du den en enda større tjeneste. Er du overvektig eller har livsstilssykdommer, er det smart å redusere inntaket av karbohydrater til et minimum, sier Dr. Eenfeldt til bladet Hjemmet.

Eenfeldt mener den vanligste feilen folk gjør når de begynner på lavkarbo, er å fortsatt være engstelige for fett.

- Færre karbohydrater uten mer fett fører til sult, og når du er sulten gir du lettere opp. Løsningen er enkel: Du kan faktisk spise deg mett ved hjelp av fett. Stek maten i smør, og ha ordentlig fløte i sausen. Fet fisk, kjøtt og avokado er eksempler på andre gode fettkilder, sier han.

-----------------------------

- I en begrenset periode

Helsedirektoratet mener lavkarbo-dietten kan brukes for å gå ned i vekt.

- I en begrenset periode kan det være gunstig å kombinere fysisk aktivitet med begrenset inntak av fett eller karbohydrater for å få ned energiinntaket, sier Rune Blomhoff, leder av arbeidsgruppen for nye nasjonale kostråd, til Klikk.no.

Tidligere har vi laget lavkarbo-vafler og pannekaker. Nå har vi forsøkt oss på oopsies, brød uten karbohydrater.

Tenk alternativt

Tine Berg-Hansen, ernæringsfysiolog ved Dr. Hexebergs klinikk anbefaler å tenke nytt rundt "brødskiven".

Hun foreslår dansk rugbrød, pumpernikkelbrød, knekkebrød av typen fiberrik, hjemmelaget lavkarbobrød, knekkebrød og frokostblandinger som gode alternativer til den klassiske brødskiven, skriver klikk.no i artikkelen lavkarbo for nybegynnere.

- Lag ditt eget brød

Oppskriften vi har brukt anbefales av doktor Andreas Eenfeldt. Også han har flere alternativer til den tradisjonelle brødmaten.

- Et alternativ kan være å lage sitt eget lavkarbo-brød, slik som oopsies, eller ulike typer nøtt- og frøbrød, sier Eenfeldt.

En annen mulighet er å spise små, tynne knekkebrød, som Finn Crisp.

- De inneholder bare noen gram karbohydrater, sier legen.

Dersom du må ha vanlig brød, anbefaler Eenfeldt grovt brød med mye pålegg på.

- På den måten kan man bli mett på bare en skive istedenfor to eller tre, sier han.

Kan brukes til mye

Ifølge Eenfeldt kommer navnet oopsies fra en amerikansk lavkarboblogger. Oppskriften skulle egentlig bli noe annet enn det ble, og dermed fikk brødet navnet oopsies.

Oopsies kan brukes som brød eller pølse- og hamburgerbrød. Den kan også brukes som kake med krem og rørte bær på, og blir da en kake fri for sukker og mel.

- Selv bruker jeg oopsies som brød eller hamburgerbrød, sier Eenfeldt.

Vil du ha variasjon, kan du strø på ulike frø eller nøtter før steking.

Dr Andreas Eenfeldts oppskrift på Oopsies

3 egg

100 gram philadelphia-ost

en klype salt

1/2 ss fiberhusk (kan sløyfes)

1/2 ts bakepulver (kan sløyfes)

Slik gjør du:

Del eggene så du får plommene og hvitene hver for seg. Pisk hvitene til et hardt skum sammen med saltet. Pisk deretter plommene og osten til en jevn røre, og tilsett så fiberhusk og bakepulver om du vil.

Vend så eggehvitene forsiktig (for å bevare luften i hvitene) inn i eggeplommeblandingen. Lag seks store, eller åtte små oopsies på et bakepapir. Dersom du vil lage rullekake, brer du hele røren ut på et bakepapir.

Stekes midt i ovnen på 150 grader i ca 25 minutter, til de har fått en gylden farge. Dersom du vil variere, kan du strø ulike typer frø på oopsiesene, for eksempel valmue-, sesam- eller solsikkefrø.

Les også:

Alt om lavkarbo

Lavkarbo-dietten som virker

Taco og biff er lavkarbo-mat

Prøv Fedons 14-dagers meny

Denne saken ble skrevet for Din Kost av klikk.no.

Les flere nyheter her

Personvernpolicy