Nytt byråd i Oslo:

Avblåser konkurranse om trikk og T-bane i Oslo

Går bra uten: Ola Elvestuen er ikke mot anbudskonkurranse, men mener driften i Oslo går bra som den gjør. Foto: Heiko Junge/Scanpix.
Går bra uten: Ola Elvestuen er ikke mot anbudskonkurranse, men mener driften i Oslo går bra som den gjør. Foto: Heiko Junge/Scanpix.

Oslos nye byråd vil ikke gjøre som det forrige varslet, å konkurranseutsette hvem som skal drive trikk- og T-banedrift i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det blir ikke konkurranseutsetting av trikk og T-bane.

Det varsler Oslos nyutnevnte miljø- og samferdselsbyråd, Ola Elvestuen (Venstre), på spørsmål fra ABC Nyheter.

Med dette slipper 1.900 ansatte å uroe seg for hvem de skal ha som arbeidsgivere - og hvilke lønns- og arbeidsvilkår de skal ha til enhver tid, slik bussansatte må forholde seg til.

Tok en kjapp avgjørelse

Dagen etter utnevnelsen markerer Elvestuen dermed ny politikk i forhold til foregående Høyre- og Frp-byrådet på dette området.

Elvestuens forgjenger, Fremskrittspartiets Jøran Kallmyr, ville etter en kjapp prosess ha konkurranse for alle pengene også på skinnegående kollektivtransport.

Les også: Konkurranseutsetter i rekordfart

– Det går for bra

– Grunnen til at det nye byrådet sier nei, er ikke at vi er prinsipielt mot anbud, men fordi vi ikke ser det hensiktsmessig i den situasjonen kollektivtrafikken er i, sier Elvestuen.

– For det første fordi at det nåværende systemet går godt. Vi har økt tilbudet til de reisende betydelig.

– Hele Sporveis-systemet har gjennomgått store endringer der de ansatte har måttet strekke seg langt. Det ville bli feil å begynne med et nytt regime, sier byråden.

Les også: Frp forbyr Sporveien

Kan splitte opp mer

De siste årene har det tidligere, enhetlige kollektivselskapet i Oslo, Oslo Sporveier, blitt delt opp i et konglomerat av selskaper. Den prosessen støtter Elvestuen og Venstre.

Nå vil Elvestuen i sin posisjon som ansvarlig byråd, vurdere en ytterligere oppsplitting i form av å skille skinnegang og strømforsyning til trikk og T-bane ut i egne selskaper.

– Den diskusjonen vil jeg gå inn i i de nærmeste ukene, sier Elvestuen.

Han er dermed ikke like sikker som forgjengerne, som ville ha utskillelsen klar fra nyttår.

Les også: Vil splitte opp enda mer

– Ingen kommentar

Ola Elvestuen overtar posten idet det kommunalt eide busselskapet Unibuss ris av et korrupsjonsmareritt.

Selskapets administrerende direktør Helge Leite sitter, og andre nåværende og forhenværende sjefer har sittet bak lås og slå, mistenkt for ulovligheter.

Les også: - Korrupsjon kan gi privatisering

– Jeg sitter på dag to som byråd, og har bedt om en full orientering, sier Venstre-politikeren om at selskapet han «eier» sammen med Akershus, Ruter AS, har utelukket et annet selskap han «eier», nemlig Unibuss, i konkurransen om hvem som skal drive busstrafikk i Oslo Vest.

Hva synes du om oppfølgingen den politiske ledelsen i Oslo har gjort på varsler fra ansatte og andre siden 2002, om mulige misligheter i Unibuss?

– Det har jeg ingen kommentar til, svarer Ola Elvestuen.

Artikkelen er korrigert: Antallet ansatte på trikk buss er ca. 1900, ikke 3300. Sistnevnte tall omfatter også bussjåfører. Vi har også presisert at noen av de arresterte dreier seg om tidligere, ikke nåværende ansatte.

Les flere nyheter her

Personvernpolicy