KJØNNSDELT UNDERVISNING:

– Kjønnsdelte klasser gir ikke bedre resultater

– Kjønnsdelte klasser gir ikke bedre resultater
– Kjønnsdelte klasser gir ikke bedre resultater

Enkjønnede skoler og klasser gir ikke bedre faglige resultater. Delingen kan imidlertid føre til at kjønnsstereotypier blir mer utbredt, ifølge en ny studie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– De som former politikken bør være klar over at det ikke finnes noen gode studier som tyder på at kjønnsdelte skoleklasser forbedrer elevenes faglige prestasjoner, skriver forskeren Diane Halpern og kollegaene i en ny artikkel i tidsskriftet Science, gjengitt av Forskning.no.

Professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, Thomas Nordahl, er enig i at gutter og jenter ikke bør ha atskilt opplæring.

– Disse studiene stemmer med min forskning, sier Nordahl, som i en årrekke har forsket på pedagogikk og klasseromsledelse.

Les også: Kjønnsdelt gym- og svømmeundervisning i Tromsø

Nordahl har ingen tro på generell kjønnsdeling, men åpner for at det i enkelte fag kan være aktuelt.

– For eksempel gymtimene, man kan la fysiske gutter få rase fra seg på egen hånd der, sier han.

– Det ville være en fallitterklæring å måtte skille jenter og gutter i forskjellig klasser, sier Nordahl.

Han mener det er kvaliteten på læreren som avgjør om elevene, både gutter og jenter, lærer godt.

– Det som har noe å si er om pedagogene er flinke og tydelige. Generelt er det god pedagogikk og ledelse i klasserommet som gir gode resultater, sier pedagogikkprofessoren.

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden