Flygeleder hadde ikke oversikten:

To fly nær katastrofe over Vest-Agder

Havarikommisjonens oversikt over hvor nære de to flyene var hverandre. Foto: Havarikommisjonen
Havarikommisjonens oversikt over hvor nære de to flyene var hverandre. Foto: Havarikommisjonen

Tap av menneskeliv avverget i siste liten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

To fly, et fra selskapet SAS og fra KLM, var bare 16 kilometer unna hverandre over Svensheia i Vest-Agder da vakthavende flygeleder oppdaget hva som var i ferd med å skje. Flygelederen hadde tidligere gitt feil høydeinformasjon til flyene og de var på vei til å smelle i herandre da det hele ble oppdaget.

Flyene lå på samme høyde da flygelederen instruerte begge pilotene om å svinge 30 grader til høyre.

Det var imidlertid bare SAS-piloten som i første omgang fulgte pålegget fra flygelederen.

Det melder TV2 torsdag ettermiddag.

Hendelsen inntraff 7. januar 2006 og torsdag meldte havarikommisjonen om situasjonen som kunne kostet nær 350 mennesker livet.

Alarmene til antikollisjonssystemet i cockpiten, det såkalte TCAS (Traffic Collision Avoidance System) gikk til slutt av i begge flyene og med bare 3,7 kilometers klaring unngikk maskinene å kollidere i luften.

KLM-flyet var på vei fra Værnes til Amsterdam med 76 passasjerer (ukjent antall bestening) om bord, mens SAS-flyet hadde 258 passasjerer og en besetning på 13. SAS-maskinen var på vei til Washington etter å ha tatt av på Kastrup i København, da de de møttes over Skagerak. Ingen ble fysiske skadd i den dramatiske hendelsen.

Ifølge Havarikommisjonen skyldes feilen systemsvakhet i Flysikringstjenesten.

Les flere nyheter her

Personvernpolicy