Vil gi operaen et nytt ansikt

Den nye sjefsduoen vil ha en opera med egen identitet og som plasserer Den Norske Opera & Ballett på det internasjonale kartet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er noe av målsettingen for operaens nye kunstneriske lederduoen – operasjef Per Boye Hansen (54) og ballettsjef Ingrid Lorentzen (39).

Det var lutter glede da operaens styreleder Ellen Horn og administrerende direktør Tom Remlov endelig kunne presentere de to mandag ettermiddag.

Les også: Operasjefen slutter

Styrets innstilling var enstemmig. Begge ansettes for en åremålsperiode på fem år og tiltrer 1. august neste år. Boye Hansen overtar etter skotske Paul Curran og Lorentzen etter Espen Giljane.

Nye impulser

– Ingrid er trygt forankret i den klassiske balletten. Samtidig er hun ung og representerer det nye. Selv om hun står på tå, har hun stått på tå i helt andre sammenhenger enn innen vårt klassiske repertoar. Hun har brakt andre impulser og dansekunst tilbake til oss. Nå skal hun samle alt dette som nasjonalballettsjef, sa Remlov.

Han beskrev Per Boye Hansen som en sulten kunster, aktør og entreprenør.

– Han har med seg et stort internasjonalt nettverk og bred og tung internasjonal erfaring. Samtidig har han solid erfaring med hva som foregår i samfunnslivet. Ikke bare hvilken rolle denne institusjonen skal spille, men også overfor publikum, sa Remlov.

Fra festspill til opera

Boye Hansen har vært direktør for Festspillene i Bergen siden 2005 og var én av to norske av 61 søkere. Den andre var leder for Oscarsborgoperaen, Anne Felberg.

– Jeg har vært imponert over det Per har gjort med Festspillene. Han har favnet vidt i repertoaret, men også styrket festspillene internasjonalt. Det dreier seg om både tenkning, profilering og repertoar. Å få til det Per har lyktes med er ikke lett. Nå er det Bergens tap og vår vinning, sa Remlov.

For 32 år siden var Boye Hansen regiassistent ved operaen.

– Så fikk jeg tilbud om å være inspisient i et halvt år. Det var i 1980. Å komme tilbake til dette huset etter så mange år der det forventes at jeg skal prege utvikling av norsk opera, er stort for meg, sa han.

Den nye operasjefen signaliserte at han vil styrke kompetansen i alle ledd.

– Å få være coach å gjøre andre gode og få dette huset til å løfte seg, står øverst på min liste. Vi må spille flere forestillinger på hovedscenen og ha flere egne oppsetninger. Jeg vil gjøre operaen relevant for hele kulturmiljøet, sa han.

Signaturballett

Ingrid Lorentzen skal lede Nasjonalballetten som hun selv kommer fra.

– Det er en veldig spesiell øvelse. Jeg er glad for at jeg har fått brynt meg et par år i Kulturrådet i mellomtiden, sa hun.

Den nye ballettsjefen ønsker å skape en signatur for kompaniet.

– En signatur som ikke bare stiller oss på linje med ledende europeiske ballettkompanier, men som også skiller oss fra dem. Vi skal ha noe eget som du bare kan oppleve med Nasjonalballetten, sa hun.

Utfordrende ledermodell

Boye Hansen understreket at han vil at operaen skal være et multikultursenter. Ledermodellen med to kunstneriske direktører og en administrativ direktør så han som en utfordring.

– De viktigste kunstneriske prioriteringene henger sammen med penger. Jeg er tilfreds med denne modellen. Tom skal legge til rette og være en servicefunksjon for det vi skal gjøre. Vi utgjør husets formål. Hvis det blir sånn at administrasjonen er en støttefunksjon for oss og ikke motsatt, så ville dette kunne fungere, sa han.

Per Boye Hansen tar over etter den sterkt kritiserte operasjefen Paul Curran som sa opp sin stilling i juni og varslet at han vil fratre ved nyttår. Han går av etter å ha vært operasjef siden august 2007.

Les flere nyheter her