Uhumskheter i Oslo kommune:Gransker mer krim i Unibuss

FLERE LIK UT AV SKAPET: Korrupsjon ved kjøp av MAN-busser kan være toppen av isfjellet i kommunale Unibuss. Foto: Per Løchen.
FLERE LIK UT AV SKAPET: Korrupsjon ved kjøp av MAN-busser kan være toppen av isfjellet i kommunale Unibuss. Foto: Per Løchen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke nok med korrupsjonen som er avslørt. Nå finner styreleder Cato Hellesjø grunn til å granske andre mulige misligheter i Oslo kommunes selskap Unibuss.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nye opplysninger gjør at jeg nå finner det nødvendig å iverksette gransking av flere mulige misforhold i Unibuss, enn korrupsjonen ved innkjøp av MAN-busser i perioden 2002-2005.

Det forteller styreleder Cato Hellesjø i det kommunalt eide busselskapet Unibuss AS til ABC Nyheter.

- På et styremøte førstkommende tirsdag vil jeg be styret ta stilling til hvilke forhold som skal granskes, sier han.

Korrupsjon utløser nye spørsmål

Det skjer etter at ABC Nyheter 11. september offentliggjorde korrupsjon i forbindelse med Unibuss sine kjøp av busser fra det tyske MAN-konsernet.

12. september ble daværende teknisk sjef arrestert og avhørt. Han fikk varsel om avskjedssak, men valgte ifølge Hellesjø å si opp på dagen selv den 14. september.

Fortsatt sitter en forhenværende innkjøpssjef i selskapet fengslet i korrupsjonssaken.

Rødt og Revisjonen

Allerede høsten 2002 advarte Oslo Sporveiers Arbeiderforening ledelsen om kameraderi og uhumskheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De ble overhørt inntil partiet Rødt i 2008 overleverte saftig dokumentasjon til Bystyrets kontrollutvalg.

Les: De hørte ikke på oss.

Det førte til at Kommunerevisjonen i 2009 la fram en kritisk rapport om mulige uhumskheter og forsvunne dokumenter i selskapet som ledes av administrerende direktør Helge Leite.

Advarslene ble overhørt av daværende styreleder Michael Tetzschner, byrådene Peter N. Myhre (Frp) og Jøran Kallmyr (Frp). Men nå tar styreleder Hellesjø grep.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Granskingen nå vil involvere ting som tidligere har vært oppe i Kommunerevisjonens rapport, som vi tidligere ikke har kunnet konstatert som mulige lovbrudd, sier Cato Hellesjø.

Hyrer inn granskere

- Da kommunerevisjonen kom med sin rapport i 2009, gjorde jeg mine undersøkelser uten at jeg fant noe som ga grunnlag for å granske videre, forteller Unibuss-styreleder Hellesjø og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nå har situasjonen bli ny. Jeg vil si at vi skal iverksette gransking med ekstern bistand også av andre forhold enn MAN-korrupsjonen.

Uredelige gir mistanke

- Hvorfor setter du spørsmålstegn nå ved saker du ikke fant grunn til i 2009?

- Fordi jeg har blitt kjent med at en som var ansatt i Unibuss inntil i forrige uke, var innblandet i korrupsjon og er en uredelig person, svarer Hellesjø.

I tillegg sitter altså en av selskapets tidligere innkjøssjefer fortsatt fengslet.

Les også i Kommunal Rapport: Kontrollutvalget gransker Sporveisannonsenes millionavtale med Clear Channel og JCDecaux.

Styremøte vedtar gransking

Hellesjø forteller at han har samtaler med flere aktører som kan gjennomføre en gransking på en kvalitativ og ansvarlig måte til en fornuftig pris. Selskapets egen revisor er allerede hyret inn til en omfattende ny revisor-gjennomgang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hellesjø vil ikke nå si hvilket omfang og hvilke saker han vil ha gransket.

- Det ønsker jeg at styremøtet tirsdag skal ta stilling til, sier han.

Politiet har så langt ikke startet etterforskning av andre forhold enn MAN-korrupsjonen, forteller politiadvokat Christian Stenberg til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er menyen:

I sin bok «Vår korrupte hovedstad» som kom i vår, beskriver Rødt-politiker Erling Folkvord en rekke av de mistenkelige forholdene som utviklet seg i Unibuss, og som blir aktualisert nå.

Les: Med heftige angrep på politikere som ikke grep inn.

Trolig blir gransking iverksatt i noen av forholde Rødt meldte inn til kontrollutvalget 24. april 2008:

  1. Slovakiske sjåfører innlosjert hos tidligere kommunal innkjøpssjef.
  2. Kommunalt selskaps inngåelse av avtaler med selskap eid av selskapets innkjøpssjef.
  3. Noen andre innkjøp og anskaffelser.
  4. Kommunal direktør med 1.100 kroner i timelønn.
  5. Mulige uklarheter rundt overgangen til innskuddsbasert pensjonsordning.
  6. Oslo kommunes kjøp av et privat busselskap i 2005.

Les Rødts brev til Kontrollutvalget.

Ingen oversikt over russer-deler

I tillegg er det mistanke om tyveri av nye reservedeler ved salg av brukte busser til Russland.

Administrerende direktør Helge Leite i Unibuss sier til ABC Nyheter at deler som ble sendt med brukte busser som ble solgt til Russland, dreide seg om ukurante reservedeler til busser som var gått ut av produksjon, deler som finansierte et SOS Barneby-prosjekt støttet av Fagforbundet ved Sporveien samt noen «nye deler».

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men det er jo mistanke om at Unibuss-ansatte tjente på å sende med gratis deler som tyveri fra lageret. Var det oversikt?

- Det er nytt for meg. Men jeg hadde jo ikke noen opptelling på de bussene, svarer Leite.

- Var det noen som hadde oversikt over hva bussene ble fylt med av reservedeler fra lageret?

- Godt spørsmål. Jeg vet ikke om noen har oversikt. Jeg tviler på om det ble ført noen liste over hva som ble ført ut, og kjenner ikke til om noen hadde ansvar for å holde oversikt, sier administrerende direktør.

Millioner rullet

VG skriver i dag en av historiene, hvordan den nå fengslede innkjøpssjefen, som er navngitt i Folkvords bok, ga millionoppdrag til kameraten sin.

Les hos VG: Ga kamerat millionoppdrag.

Samme innkjøpssjef leide ut garasjeanlegg til Unibuss, samtidig som han var ansatt i selskapet. Da politikerne ba om opprydding, fortalte administrerende direktør Helge Leite at forholdet ble ordnet, uten at det ifølge Folkvords bok var det.

Artikkelen er oppdatert med kommentar fra Helge Leite om mulige tyverier fra delelageret.

Les flere nyheter.