Facebook utnytter det du «liker»

Facebook-grunder Mark Zuckerberg. Foto: Scanpix
Facebook-grunder Mark Zuckerberg. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruker dine statusoppdateringer for å vise skreddersydd reklame.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Poster du en uskyldig melding om din nyfødte baby på Facebook-veggen din, er sannsynligheten stor for at det dukker opp reklame for bleier.

Trykker du på «liker»-knappen er det ikke bare vennene dine som får innsyn i hva du liker – det samme gjør en dataserver i Irland.

Nettsamfunnet sparer på informasjonen for å kunne bruke den til målrettet reklame. Det viser et svarbrev som Facebook har sendt til de nordiske datatilsynsmyndighetene.

Les også: Anonymous vil ødelegge Facebook

Fornøyd med svaret

Det var i sommer at det norske Datatilsynet gikk sammen med sine nordiske kolleger om å sende en rekke spørsmål til Facebook om hvordan de behandler personopplysninger om brukerne sine.

Hittil har mye vært uavklart om hvordan opplysningene brukes. Facebook opplyser at de unike ip-adressene til alle som besøker Facebook blir lagret i inntil 90 dager. Alle som er innom en side med «liker»-knapp blir registrert. Samtidig forsikrer selskapet at personopplysninger ikke videreformidles til andre selskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dialogen har vært ryddig. Vi er fornøyd med responsen. Men det er mulig vi vil be Facebook tydeliggjøre enda mer overfor brukerne sine hvordan de behandler personopplysningene, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet til NRK.no.

Les også: - Facebook blir ikke tilintetgjort

Bildetagging

Facebook tilbyr en ansiktsgjenkjenning, som gjør det enklere å tagge bilder av venner. Selskapet forsikrer at de ikke oppbevarer fotoene andre steder, og at tjenesten er høyst frivillig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjekk om du er avhengig av Facebook

Forbrukerdirektøren tror mange brukere vet for lite om hvordan man selv kan endre innstillinger i nettsamfunnet.

- For oss er det avgjørende at folk skal kunne ha kontroll på opplysningene om seg selv, sier Thon, som varsler at de allerede har flere spørsmål til selskapet.

Les også: Kalte opp datteren etter «Like»-knappen på Facebook

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt møte i høst

De nordiske landene skal i løpet av høsten ha et oppfølgingsmøte med Facebook i London eller Dublin, ifølge Svenska Dagbladet.

Facebook er verdens største nettsamfunn med mer enn 750 millioner brukere. Det er uklart hvor mye nettsamfunnet omsetter for. Men en kilde i selskapet har hevdet at de omsatte for 1,6 milliarder dollar bare første halvår i år. Selskapet ble startet opp i 2004 av universitetsstudent Mark Zuckerberg.

Les også: Facebook mister millioner av brukere

Les også: Zuckerberg kastet ut av Facebook