Dødstallene til sjøs:Færre døde på jobb, flere på fritiden

Flere omkom i ulykker med fritidsbåt i 2010 enn året før. Så langt i år har 17 personer mistet livet i slike ulykker. Bildet er fra leteaksjonen etter at en fritidsbåt (rib) gikk på et skjær ved Flåteskjær ved Tjøme i sommer. Kiwi-sjef Per Erik Burud var blant de omkomne. Foto: Vegard Grøtt / Scanpix
Flere omkom i ulykker med fritidsbåt i 2010 enn året før. Så langt i år har 17 personer mistet livet i slike ulykker. Bildet er fra leteaksjonen etter at en fritidsbåt (rib) gikk på et skjær ved Flåteskjær ved Tjøme i sommer. Kiwi-sjef Per Erik Burud var blant de omkomne. Foto: Vegard Grøtt / Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Færre omkom i nyttetrafikk til sjøs i fjor, mens dødstallene for fritidsbåter øker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om sjøulykker
  • De fleste skipsforlisene skjer mellom Trondheim og Tromsø. I 2010 forsliste seks skip i dette farvannet. Samme strekning hadde også flest forlis i 2009, med åtte skip.
  • Havområdet mellom Bergen og Trondheim hadde flest havarier, med 46 skip i 2010. Denne strekningen hadde også flest havarier året før, med 52 havarerte skip.
  • Totalt ble 245 personer skadd i sjøulykker i 2010. Av disse var 229 rene personulykker uten forlis eller havari.
  • Det var ingen skadde eller drepte på de utenlandsregistrerte skipene som var involvert i ulykker langs kysten i 2010.
Kilde: SSB

14 personer omkom i sjøulykker i 2010, det vil si ulykker på fartøy som går i nyttetrafikk. Det er ni færre enn året før, viser fersk statistikk fra Statistisk sentralbyrå. Tolv av de omkomne døde i rene personulykker, det vil si at det ikke var skade på skip.

Og det ser ikke bedre ut for i år. Ved inngangen til september 2011 hadde Sjøfartsdirektoratet registrert syv dødsfall. Ytterligere to personer omkom i brannen på MS Nordlys i forrige uke, så antall omkomne er dermed oppe i ni.

Steffen Ulvatne (18) var på sin første tur som lærling da ulykken skjedde. Også Geir Terje Isaksen (57) fra Tverlandet mistet livet i brannen på hurtigruteskipet.

To personer døde og to ble skadd da MS Nordlys tok fyr utenfor Ålesund 15. september. Foto: ScanpixTo personer døde og to ble skadd da MS Nordlys tok fyr utenfor Ålesund 15. september. Foto: Scanpix

Flere døde i fritidsbåt

I tillegg omkom 33 personer i ulykker med fritidsbåter i løpet av fjoråret. Det er det høyeste tallet siden 2006. Av de omkomne var 28 menn, fire kvinner, mens en person var under 17 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så langt i år har 17 personer mistet livet i fritidsbåtulykker, ifølge Sjøfartsdirektoratet.

Blant dem var 15 menn, en kvinne og et barn. Bare på én helg mistet fem personer livet i to ulike båtulykker på Tjøme.

To unge gutter fra Bærum da gummibåten deres kjørte på en annen båt på Nøtterøy en julinatt. Bare et døgn senere omkom Kiwi-sjefen Per Erik Burud, Anita Burud og Anne-Lene Novak Aasheim i en ny ulykke.

Dermed ser det ikke ut at tallet på dødsulykker med fritidsbåter vil bli redusert dette året heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi ligger an til det samme nivået på dødsulykker som de foregående årene, hvor tallet på omkomne i gjennomsnitt har vært 30, sier Anton Iversen, rådgiver i Sjøfartsdirektoratet, til ABC Nyheter.

Prøver å endre holdninger

Iversen sier han og kollegene i Sjøvett jobber hardt for å få dødstallene til å peke nedover, blant annet med oppsøkende arbeid i skoleverket. Iversen har troen på det er mulig å endre holdninger etter å ha sett utviklingen blant fiskere, hvor 40 personer omkom årlig på midten av 1980-tallet. For tre år siden var tallet null.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg er overbevist om at det holdningsskapende arbeidet har fått tallene ned. Derfor har jeg troen også på dette området.

Menn i alderen 40 år og oppover dominerer fortsatt statistikken. Sjøfartsdirektoratet har hatt målrettede kampanjer for å få denne gruppen til å bruke vest. I dag skjer det ofte at man tar på barn og barnebarna vest, mens de voksne selv lar vesten ligge.

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen leder nå en gruppe som vurderer innføring av krav om vest, samt fartsbegrensninger i havneområdet. Gruppen er nedsatt av nærings- og handelsminister Trond Giske, og arbeidet skal være ferdig 1. april 2012.

Flere nyheter