Heddaprisen gir Mesteren scenisk selvtillit

Utdeling av Heddaprisen på Det Norske Teatret. Henrik Mestad fikk prisen for beste mannlige hovedrolle som mesteren i Faderen av August Strindberg på Torshovteatret. Foto: Bjørn Moe/ Heddaprisen / Scanpix.
Utdeling av Heddaprisen på Det Norske Teatret. Henrik Mestad fikk prisen for beste mannlige hovedrolle som mesteren i Faderen av August Strindberg på Torshovteatret. Foto: Bjørn Moe/ Heddaprisen / Scanpix.

Henrik Mestad synes det var skikkelig deilig å bli hyllet for beste mannlige hovedrolle da norsk teaters gjeveste utmerkelser – Heddaprisene – ble delt ut søndag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For 14. gang ble de prestisjetunge bransjeprisene delt ut, og søndag kveld skjedde det for en fullsatt og feststemt sal på Det Norske Teatret.

Henrik Mestad, kjent fra fjernsynsserier og prisbelønnet for sin filminnsats, ble hedret for sin tolkning av Mesteren i stykket «Faderen», som spilles på Nationaltheatrets scene på Torshovteatret.

– Jeg har tenkt opp igjennom at det er ikke prisene som er poenget, at jeg må passe på at ikke det er greia. Men når det er sagt og tenkt så må jeg si at, jo, det betyr mye. Det er skikkelig deilig å høre juryens begrunnelse og å få skryt mens veldig mange av dem du respekterer høyt innenfor faget sitter i salen, sier Mestad til NTB.

«Djerv oppsetning»

Den andre skuespilleren som kunne glise bredest søndag var Heidi Gjermundsen Broch, som vant Heddaprisen for beste kvinnelige skuespiller for rollen som Diana i musikkteatret «Next to Normal» på Det Norske Teatret. Selv om det var Broch som fikk prisen, vil hun gjerne dele den med hele ensemblet.

– Det var en veldig djerv oppsetning å satse på fra teatrets side. Det er ganske ukjent, mørkt og problematiserende stoff, og det at vi blir anerkjent faglig for det arbeidet vi har gjort, betyr veldig mye, sier Broch til NTB.

Heidi Gjermundsen Broch har hatt en rekke hovedroller i teateroppsetninger, men før en ny runde med «Next to Normal» senere i høst, skal hun lansere sin nye plate «Blåøyd jævel», hvor hun tolker ukjente Alf Prøysen-tekster.

Lovende regissør

Året etter at han debuterte som regissør, ble Peer Perez Øian hyllet med prisen for beste regi. Øian, som regnes som et stjerneskudd på den norske regihimmelen, debuterte i fjor høst med den kritikerroste «Hedda Gabler» på Malersalen i Nationaltheatret.

Stykket spilte for fulle hus, og i år ble det satt opp på Amfiscenen i samme teater. Men Øian gikk videre, og det var for stykket «Sjuk ungdom» på den lille Scene 3 på Det Norske Teatret at han vant Heddaprisen.

Noe overraskende var det at fjorårets braksuksess «Lang dags ferd mot natt» på Riksteatret måtte gå tomhendt hjem.

Liv Ullmann og hennes stjernelag var nominert til Årets forestilling, men måtte se seg slått av «Det eviga leendet» av det frittstående kompaniet Verk Produksjoner i samarbeid med Black Box Teater.

Norge utenfor Oslo var representert av Teatret Vårt i Molde, hvor Herman Bernhoft fikk æren av å ta imot prisen for beste mannlige birolle for rollen som Osvald i «Gjengangere».

Les flere nyheter her

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden