Nordlys krenger mindre:Går mer vann ut enn inn

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt tyder fredag ettermiddag på at det er mulig å unngå at hurtigruta Nordlys kantrer. – Det går mer vann ut av enn inn i skipet, sier administrerende direktør i Hurtigruten, Olav Fjell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjell beskriver at Hurtigruten i løpet av siste døgn har vært igjennom tre ulykker.

– Vi har mistet to kolleger og to er skadd. 207 av passasjerene våre har vært gjennom en betydelig belastning, de har fått endret feriedrømmen og fått flere praktiske problemer. I tillegg har vi et sterkt skadd skip med risiko for å miste skipet ved en eventuell kantring som vil føre til en stor miljøkatastrofe, sa Fjell.

Les også: To Hurtigruten-ansatte omkom

Et større område rundt kaia vil bli evakuert dersom det skulle bli overhengende fare for at skipet kantrer. Skulle det skje, frykter politi og brannvesen også akutt forurensning. Om bord i Nordlys er det blant annet 300 kubikkmeter (300.000 liter) med drivstoff.

– Vi har fått inn oljelenser som er lagt rundt skipet, og området inn mot kaia er sikret. Interkommunalt Utvalg mot Akuttforurensning (IUA) er i beredskap, og vi er i løpende kontakt med Kystverket, som har et eget depot i Ålesund, sier brannsjef Geir Thorsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Redningsmannskaper jobber med å hindre hurtigruteskipet Nordlys i å gå rundt der det ligger til kai i Ålesund med sterk slagside fredag formiddag. Redningsmannskaper jobber med å hindre hurtigruteskipet Nordlys i å gå rundt der det ligger til kai i Ålesund med sterk slagside fredag formiddag.

Les også: - Fryktelig tungt

Hvis skipet skulle kantre, regner politiet med at det kan ta én time før skipet går ned.

– Rettet opp

Fjell understreker likevel at situasjonen fredag ettermiddag ser mer lys ut.

– Båten er rettet betydelig opp, det kommer mindre vann inn enn det tas ut. Det har også vært en sterk og samordnet innsats av alle som har vært involvert i redningsarbeidet, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag morgen krenget båten hele 21,7 grader, og situasjonen ble betegnet som kritisk. Det pågår et omfattende bergingsarbeid for å stabilisere skipet, og politiet opplyser fredag ettermiddag at krengningen går sakte tilbake.

- Krengingen er nå nede i 17 grader, sier innsatsleder Jarle Paul Oppsal til smp.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fire menn fra et nederlandsk bergingsselskap, tok seg i 10-tiden fredag morgen inn i skipet.

Les også: Nærmer seg krise for MS Nordlys

Mannskapene fikk på plass fire lenser som pumper vann ut fra Hurtigruten. Ifølge TV2 Nyhetskanalene lyktes mannskapene også med å få i gang en femte pumpe.

Kan ta imot Nordlys

Rednigsmannskaper sveiser hull i skroget i hurtigruteskipet Nordlys som ligger til kai i Ålesund. To personer omkom i en brann i maskinrommet skipet torsdag morgen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / ScanpiRednigsmannskaper sveiser hull i skroget i hurtigruteskipet Nordlys som ligger til kai i Ålesund. To personer omkom i en brann i maskinrommet skipet torsdag morgen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpi

Fiskerstrand Verft i Ålesund står klare til å ta imot MS Nordslys dersom skipet blir stabilisert.

- Vi har dokk hvor vi kan ta båten opp, sier Per Asle Fiskerstrand, konstruksjonssjef i Fiskerstrand Verft til ABC Nyheter.

Selskapet ble kontaktet i går, men hittil har det ikke vært aktuelt å flytte skipet.

- Båten må stabiliseres før det kan flyttes. Vi har stilt vår dokk til disposisjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet har hatt Nordlys opp i dokk tidligere.

Fullforsikret

Hurtigruteskipet Nordlys, som er leid fra rederiet Odfjell, er fullforsikret, og konsernsjef Olav Fjell understreker at det ikke skal stå på penger i det som nå defineres som et bergingsoppdrag.

– Vi får inn alle disponible ressurser, nå er det sikkerheten bestemmer fremdriften i arbeidet, sier Fjell.

Et nederlandsk firma styrer bergingsoperasjonen, mens mannskapet og passasjerer følger situasjonen fra hotellene i byen hvor de er innlosjert.

Fjell legger vekt på hyppig informasjon til alle parter, og har lovet håndpenger og praktisk hjelp til alle som trenger det.

– De forlot skipet uten å ta med seg noe som helst, og det sier seg selv at de ikke får ut noe før det er stabilisert, sier han.

Les flere nyheter her