Oppsplitting av Sporveien:- Byrådet undergraver sikkerheten

Advarer Oslo: - Skal skinnegangen fjernes fra selskapet som bruker den, vil oppsplitting gi dårligere sikkerhet, sier Rune Aasen. Foto: Thomas Vermes
Advarer Oslo: - Skal skinnegangen fjernes fra selskapet som bruker den, vil oppsplitting gi dårligere sikkerhet, sier Rune Aasen. Foto: Thomas Vermes
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Skal det måtte skje en ulykke før byrådet vil høre? spør de ansatte, og vil advare Oslo-befolkningen med aksjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi er dypt bekymret for sikkerheten som følge av byråd Jøran Kallmyrs ordre om å splitte skinnegangen og strømforsyningen ut fra selskapet som driver trikk- og t-banedrift i Oslo.

Det sier leder Rune Aasen i Oslo Sporveisarbeideres Forening til ABC Nyheter.

Bakgrunnen er nyheten om at Kollektivtransportproduksjon AS, KTP, (del av tidligere Oslo Sporveier) er pålagt å skille ut infrastrukturen sin i et eget selskap. Fra før har H-/Frp-byrådet tatt råderetten over vognene fra kollektivselskapet.

Les også: Splitter opp Sporveien enda mer

Alarmerer med streik

- Et medlemsmøte med 250 frammøtte onsdag vedtok å gi styret alle fullmakter til å iverksette aksjoner dersom utskilling av infrastrukturen ikke stoppes, varsler Aasen.

- Vi vil markere vår advarsel om sikkerheten overfor brukerne våre hvis byråden overstyrer styret og bedriftsforsamlingen, sier Aasen.Vi er nødt til å si fra til byens befolkning om dette, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De styrende organene i KTP har nemlig anbefalt å gå motsatt vei. Byrådet har splittet opp det tidligere Oslo Sporveier AS i en rekke selskaper, hvorav trikker og t-banevogner ikke eies av selskapet som kjører dem, men i det nye selskapet Oslo Vognselskap AS.

Dette mener selskapet det er nødvendig og fornuftig å reversere. I stedet er den politiske ledelsen innstilt på ytterligere oppsplitting.

Les også: Skroter og krangler.

Bekymret Jernbanetilsyn

Statens Jernbanetilsyn skrev i en rapport i oktober 2010 at eierskaps- og leverandørstrukturen rundt Oslotrikken vanskeliggjør styring og kontroll slik Jernbaneloven forutsetter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var før beslutningen om å øke antall selskaper som nå er involvert i kollektivtrafikken i fra elleve til 12.

Allerede i oktober 2006 skrev daværende trikkedirektør Torild Skogsholm (som før det var samferdselsminister) en bekymringsmelding om omorganiseringen til Statens jernbanetilsyn. Det skjedde da vognene ble fratatt selskapet som skulle bruke dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skogsholm framholdt at mangel på sikkerhetsmessige vurderinger gjøorde det usikkert om selskapet kunne ha «tilstrekkelig sikkerhetsmessig kontroll på egen virksomhet.»

Kallmyr: - Sikkerhet viktigst

Hva sier så byråd Jøran Kallmyr til anklagene om dårligere sikkerhet ved oppsplitting av selskapene?

- Sikkerhet er det viktigste. Det er punktet vi sjekker ut først før vi bestemmer oss. Etter oppsplittingen vi hadde, har sikkerhetsfokuset aldri vært så sterkt i kollektivtrafikken. KTP og andre gjort en kjempejobb.

Hva med advarslene?

- Torild Skogsholm skrev bekymringsmelding til Statens Jernbanetilsyn før oppsplittingen som skjedde?

- Jada, og det har vært flere som har. Det viktige er å ta vare på alle aspekter ved oppsplitting. Vi må ha diskusjoner med alle. Det skal vi også gjøre nå som vi skal skille ut et eget eiendomsselskap inkludert infrastrukturen, sier Kallmyr til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Statens Jernbanetilsyn er også bekymret for at eierskaps- og leverandørstrukturen rundt Oslotrikken vanskeliggjør styring og kontroll slik Jernbaneloven forutsetter?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det som har vært vanskeligst, har vært skinnegangen, og ikke organiseringa. Det har ikke så mye med strukturen å gjøre. Nå er det de samme som eier skinnene, som driver trafikken, påpeker Kallmyr.

- Tolket du Jernbanetilsynet dit hen at de anbefaler mer oppsplitting?

- Nei, jeg tolket deres bekymring først og fremst til å gjelde kvaliteten på skinnene, sier Kallmyr.

- De har styrt i 13 år

Jøran Kallmyr kom med en besk beskrivelse av det enhetlige Oslo Sporveier til ABC Nyheter tidligere i dag.

- Før bare putta man penger inn i et selskap, og visste ikke hva vi fikk ut. Alt råtnet på rot, sa Kallmyr.

- Nå har Fremskrittspartiet og Høyre styrt byen i tretten år. Var det så dårlig, sier det litt om eieren. Det bekrefter det vi har visst, de har ikke fulgt med i timen, mener Rune Aasen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det som har gjort kollektivtrafikken i Oslo bra de siste åra, er at det er kjøpt inn nye t-banevogner. Det har alle partier vært med på, sier fagforeningslederen.

- Ideologi foran sikkerhet

- Oppsplittingen av Sporveien er galskap. Det koster kommunen over 55 millioner ekstra i rent byråkrati i året å holde på slik de gjør nå, sier Oslo SVs nestleder Andreas Behring til striden.

- Videre oppsplitting går rett og slett på sikkerheten løs. Å kjøre trikk og bane er kompliserte greier, og de som har ansvaret for å rakte passasjerer må også ha ansvaret for at to tog ikke møter hverandre i tunnelen, sier han.

- FrP ofrer sikkerheten på ideologiens alter. Det er trist, skremmende og potensielt farlig, mener SV-nestlederen.

Les flere nyheter her