Så lenge har de ventet på togetLigger tre år etter skjema

NSBs prestisjeprosjekt der de skulle få oppgradert gamle vogner er til nå tre år forsinket. Arkivfoto: Scanpix
NSBs prestisjeprosjekt der de skulle få oppgradert gamle vogner er til nå tre år forsinket. Arkivfoto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vognene som i 2008 skulle gi NSB-passasjerer bedre komfort, er fremdeles ikke klare.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

NSB brukte 700 millioner kroner på prestisjeprosjektet som skulle gi 3.800 passasjerer bedre komfort og bedre sitteplasser, melder Aftenposten.

Gamle vogner

De aller fleste av de reisende sliter imidlertid fremdeles med snart 40 år gamle slitte vogner. De mangler friskluftanlegg som fungerer, mens toalettene må stenges før togene kjører inn i Oslo-regionen.

Til sammen skulle 56 vogner av typen B5 oppgraderes til en langt bedre og mer moderne standard, men foreløpig har NSB kun kunnet ta i bruk ett oppgradert tog med åtte vogner – tre år etter at Bombardier Transportation Norge hadde lovet NSB å ha syv tog ferdig. De siste seks skal ifølge Aftenposten leveres frem til neste høst. Dersom avtalene blir fulgt.

Prestisjeprosjektet kalles nå for et langdrygt ungarsk mareritt.

Konflikt

De siste to årene har NSB og Bombardier vært i konflikt med hverandre om hvem som er skyld i de lange forsinkelsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bombardier, som skulle pusse opp vognene i Ungarn, skylder på det de kaller dårlige tegninger, samtidig som de mener at vognene har vært fulle av ukjent asbest. NSB mener på sin side at deres avtale er juridisk vanntett:

– Vi er fornøyd med resultatet, men slett ikke med fremdriften. Det er dypt beklagelig at vi derfor ikke har kunnet levere den komfort våre passasjerer bør kunne forvente, sier direktøren for persontog i NSB, Tom Ingulstad, til Aftenposten.no.

Avisen hevder videre å vite at NSB skal ha holdt tilbake 75 millioner kroner i form av dagbøter, mens Bombardier på sin side svarte med å trekke NSB for domstolen i vår. Selskapet ønsker ikke å kommentere saken overfor Aftenposten:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har bestemt oss for ikke å kommentere denne saken, sier pressesjef Jonny Hedberg hos Bombardier Transportation.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På sppørsmål om de selv er fornøyd med å levere varene tre år etter kontraktstidspunktet, svarer han:

– Ingen kommentar.

Mange barnesykdpommer

Til tross for forsinkelsene, har NSB i det minste hatt sommeren på seg til å prøve ut det ene togsettet som de har kunnet ta i bruk. Togsettet har i sommer vært i drift på Vestfoldbanen, men NSB erfart at toget har kommet med mange barnesykdommer. Det har vært problemer både med toaletter og dører, mens friskluftanlegget på ingen måte har vært stillegående.

NSB sliter på toppen av det hele med å få rettet opp problemene som oppstår, selv om de er aldri så små, fordi togsettet kun hvert tredje døgn blir parkert over natten slik at nødvendig vedlikehold kan utføres.

Bare denne uken skal to av vognene ha vært kokende varme ifølge erfarne konduktører:

- Jeg har sagt i fra flere ganger, men ingen vil høre, sier en svett konduktør til de reisende, ifølge Aftenposten.

Les flere nyheter her