Krangler om barnekarakterer

Elever motiveres best av det forskere kaller indre motivasjon - at elevene ønsker å lære og forbedre sine ferdigheter. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Elever motiveres best av det forskere kaller indre motivasjon - at elevene ønsker å lære og forbedre sine ferdigheter. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere partier ønsker å gjeninnføre karakterer på barneskole-nivå. Men forsking viser at dette ikke er veien å gå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Valgfakta: Karakterer i bergensskolene

* Bergen Høyre foreslår at barn får karakterer fra 6. klassetrinn, FrP vil innføre karakterer fra 5. klassse, mens Venstre mener læreren selv skal bestemme når det skal settes karakterer i barneskolen.

* Bergen Sp derimot ønsker ikke karakterer i barneskolen.

* Verken Ap, SV, Rødt eller KrF i Bergen nevner karakterer i sine valgprogram.

Kilde: partienes valgprogram

I dag starter elever med karakterer på ungdomsskolen. Og ny forskning viser nå at det kan gi negativt utslag å starte før.

Dette er en av grunnene til at kunnskapsminister Kristin Halvorsen har satt foten ned og sagt nei til å gjeninnføre karakterer på barneskolenivå i Oslo.

Dette må også politikerne i Bergen finne seg i - til frustrasjon for blant annet Frp-byråd Liv Røssland.

- Vi kan ikke legge skolepolitikken vår etter bare ett forskningsresultat, sier hun til ABC Nyheter.

Test hvilket parti du bør stemme på her

Kan være uheldig

Ifølge professor Oddrun Samland og førsteamanuesis Åge Diseth ved det Psykologiske fakultetet ved Universitetet i Bergen blir elever motiverte når de mestrer oppgaver på skolen. Er motivasjonen å prestere bedre enn andre elever, kan det få et uheldig resultat.

- Det gjør ungene oppmerksomme på prestasjon i stedet for mestringsglede og det er ingen forskning som tyder på at det er bra, heller tvert om, sier Diseth til På Høyden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Røssland mener derimot at karakterer i barneskolen vil gi elevene en pekepinn på sitt kunnskapsnivå - og dermed også motivasjon.

- Vår politikk er viktig, og vi opplever at både foreldre og barn ønsker karakterer i barneskolen. Det vil også være med på å gi en pekepinn for skolenes status, sier Frp-politikeren.

Hun henviser også til skolesystemet i Finland.

- Her bruker de karakterer på barneskolen, og de får gode resultater, fastslår hun.

Forbereder barna på hverdagen

Røssland understreker også at karaktersetting vil være med på å forberede barna på skolehverdagen.

Forskerne Diseth og Samdal mener derimot at elevene motiveres best av det de kaller indre motivasjon - at elevene ønsker å lære og forbedre sine ferdigheter.

Les flere nyheter her