PAK FA viste seg fram

PAK FA/Sukhoi T-50 er Russlands første stealthfly og var hovedattraksjonen på flyshowet MAKS 2011 utenfor Moskva denne uka. Foto: EPA / Scanpix.
PAK FA/Sukhoi T-50 er Russlands første stealthfly og var hovedattraksjonen på flyshowet MAKS 2011 utenfor Moskva denne uka. Foto: EPA / Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se Russlands femtegenerasjons kampfly gjøre sin første offentlige opptreden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

PAK FA/Sukhoi T-50 er Russlands første stealthfly og var hovedattraksjonen på flyshowet MAKS 2011 utenfor Moskva denne uka.

Sukhoi har hittil bygget to flygende T-50-prototyper. Den første fløy for første gang i januar i fjor.

Les mer her: Her flyr russernes superjager

Den andre har testfløyet siden mars i år.

Putin på tribunen

Oppvisningen, som nå kan ses i mange versjoner på Youtube, er femtegenerasjonskampflyets første offentlige opptreden. Statsminister Vladimir Putin, som vel har sett maskinen før, var blant de mange tusen tilskuerne.

Det skal nevnes at ettersom dette er en prototyp, er det begrensninger på hvor intenst akroshow som kan gjennomføres. Maksbelastningen er ifølge flere rapporter 5 G.

Sukhoi har tidligere fortalt at PAK FA er utstyrt med AESA-radar og en helt ny avionikk som bidrar til det de betegner som «elektronisk pilot»-funksjonalitet. Samt at deltavingflyet skal ha den minste radarsignaturen på noe fly som er produsert hittil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

NPO Saturn bygger motorene, som etter hvert skal få bevegelige jetdyser (thrust vectoring), men ellers med ytelser som ikke er kjent.

Indisk variant

PAK FA er verdens tredje flygende femtegenerasjonskampfly. De to andre er som kjent F-22 Raptor fra Lockheed Martin og Boeing, som har vært operativt i seks år, og LMs F-35 Lightning II som fortsatt er i testfasen.

Les også: F-35 i lufta igjen

Russlands ambisjon er å sette PAK FA i tjeneste om fire til fem år.

Kampflyet skal også eksporteres. Mest konkret er samarbeidet med indiske Hindustan Aeronautics Limited (HAL) som bekoster en tredel av utviklingsprogrammet og som skal bygge to-setervarianten.

PAK FA er også med og kjemper om kontrakten om å erstatte Sør-Koreas F-4 kampfly. Landet flyr i tillegg F-15 og F-16.