Meny

Dette koster det å gjøre Norge elbil-vennlig

I løpet av det siste året har Mitsubishi (bilde til høyre) solgt rundt 1000 elbiler i Norge. Til venstre Benjamin Myklebust i miljøstiftelsen Zero. (Foto: Scanpix).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med tilskudd på tilsammen 248 millioner kroner over åtte år, mener Zero at forholdene ligger til rette for at 100 000 elbiler kan ferdes på norske veier.

Norge er allerede på verdenstoppen i antall elbiler per innbygger i Norge. Litt over 4000 elbiler kjører nå rundt på norske veier.

- Norge har veldig god infrastruktur for elbiler, sier Benjamin Myklebust fra miljøstiftelsen Zero.

De legger nå frem en rapport der de foreslår en årlig investering på 31 millioner over åtte år for å legge til rette for at elbilen ikke bare blir et kjøretøy det er lett å bruke til bykjøring, men også til langdistanse bilturer.

Les også: Sparer 70 000 med elbil

Vil ha 100 000 elbiler ut på veiene

Pengene vil de at skal brukes til å sette opp hurtigladningsstasjoner, som vil gjøre det enkelt å lade opp elbiler på kort tid dersom man drar på lengre kjøreturer ut av byen.

- De fleste som har elbil bor i Oslo og har det fordi det er en enkel og kjapp måte å komme seg frem på. Fordelen med elbil er at du egentlig ikke er avhengig av en offentlig infrastruktur. Dette forslaget handler om å skape trygghet i og minske rekkeviddefrykten, sier Myklebust.

Redusert rekkeviddefrykt handler om at det skal føles trygt for elbilførere å legge ut på lengre turer.

Med tilskudd på tilsammen 248 millioner kroner over åtte år, mener Zero at forholdene ligger til rette for at 100 000 elbiler kan ferdes på norske veier.

Se bildene: Slik blir BMWs elbilfamilie

Nye modeller skaper nye muligheter

I løpet av det siste året har Mitsubishi solgt rundt 1000 av sin nye elbil i-MiEV i Norge. Snart tar også Nissan opp konkurransen med sin LEAF. Begge disse bilene har mulighet for hurtiglading og de har større rekkevidde enn tidligere elbil-modeller.

Forskjellen på hurtigladning og vanlig oppladning er at vanlig oppladning gjerne foregår hjemme hos bileieren og tar mellom seks og ti timer, mens hurtigladning skjer på offentlig etablerte ladestasjoner og kan ta fra 20 minutter til en halvtime.

- Når selve laderen er utenfor bilen slik de er på hurtigladingsstasjonene blir effekten mye høyere, sier Myklebust.

Zero håper at en statlig satsing på tilrettelegging for elbiler kan bidra til å løse klimaproblemet.

- Veitransporten står for 30 prosent av CO2-utslippene våre. Om vi skal nå klimamålene våre må veitransporten bli en del av det, sier Benjamin Myklebust.

Les flere nyheter fra ABC Nyheter

Populært