Meny

Frp forbyr Sporveien

Hvem har sendt denne trikken ut? I hvert fall ikke Sporveien. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingen vet hva selskapet som kjører trikk og t-bane i Oslo heter. «Sporveien» får firmaet i hvert fall ikke lov til å kalle seg.

3300 ansatte som kjører Oslos trikker og t-baner, reparerer og vedlikeholder skinnegang og strømforsyning, jobber i et kommunalt selskap de færreste innbyggerne kan si navnet på:

Kollektivtransportproduksjon AS.

Dette lite «sexy» navnet fikk selskapet etter at H-/Frp-byrådet i byen, med støtte fra Venstre, fikk splittet opp den offentlige kollektivtrafikken i et konglomerat a offentlige AS'er.

Les også: Skrotes og krangles.

Nå nekter Fremskrittspartiets byråd Jøran Kallmyr selskapet å ta tilbake navnet alle byens borgere forbinder trikk og T-bane med: Sporveien.

Hva med Sporveien?

Enda godt det finnes noen mellom Kallmyr og Vårherre.

Den dag i dag henger dette navnet igjen siden disse skinnegående vognene i alle år har vært kjent under navnet Oslo Sporveier.

Kollektivtransportproduksjon AS følte selv sitt nye navn så beklemmende, at det satte i gang en stor navneprosess:

Konkurranse blant de ansatte om forslag, innleie av et konsulentselskap for å behandle de hundrevis av bidragene som kom inn, og til slutt behandling i selskapets styre.

Det selvsagte navnevalget selskapets styre var i ferd med å vedta 28. mars, var Sporveien AS.

En telefon fra Rådhuset

Men dengang ei. To timer før styremøtet fikk administrerende direktør en telefon fra Rådhuset. Byråd for samferdsel og miljø, Jøran Kallmyr, forbød styret å vedta navnet Sporveien AS.

På sin blogg harselerer SV-politikeren Ivar Johansen med Frp i denne saken. Han siterer Frps bystyrepolitiker Kristian Nordheim, som anklager venstresiden for «detaljstyring».

- Ja, detaljstyring har Frps Jøran Kallmyr spisskompetanse på, skriver Johansen om Sporveis-forbudet.

Mellom Kallmyr og Vårherre

17. august forsøkte SV forgjeves å få bystyrets samferdselskskomité til å gå for det godt innarbeidede navnet Sporveien igjen.

- Enda godt det finnes noen mellom Kallmyr og Vårherre, sa Arbeiderpartiets Rune Gerhardsen på det møtet.

- Ja, det finnes et bystyre. Men saken var tapt og ville bli nedstemt og navnet ville dermed bli blokkert, sier Gerhardsen til ABC Nyheter.

- Jeg liker ikke det forbudet. Sporveisnavnet bør leve i en eller annen form, legger han til.

- Hva som helst annet!

- Hvorfor i all verden forbyr du navnet alle i Oslo forbinder med kollektivtrafikk, byråd Kallmyr?

- De skal få lov til å endre til alle andre navn enn Sporveien, sier Kallmyr til ABC Nyheter.

- Publikum skal ikke bli kasteballer mellom ulike selskaper, men ha ett selskap å forholde seg til. Og det er Ruter, fortsetter han.

Frykter forvirring

Ruter er et administrasjonsselskap eid av Oslo og Akershus, som forvalter kollektivtrafikken i Osloregionen.

- Publikum skal skal ikke få oppleve samme forhold som NSB og Jernbaneverket, der den ene skylder på den andre hvis forsinkelser oppstår, sier Kallmyr.

- Jeg ønsker ikke at folk skal bli kasteball mellom Ruter og Sporveien. Innfører man begrepet Sporveien, kan det oppstå forvirring om roller.

- Men de reisende bruker jo navnet «Sporveien»?

- Nettopp derfor. Det heter ikke Sporveien. Det heter Ruter! Det må vi lære oss i stedet for å innføre det gamle navnet igjen, sier Jøran Kallmyr.

Les flere nyheter

Populært