Vakker hverdag

Sofaen Nya Berlin fra 1958 fikk nytt liv da motemerket Acne innredet flaggskipbutikkene sine rundt i verden med den.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Carl Malmsten mente at møbler burde ha samme, myke form som gresstrå som bøyer seg i vinden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Arts and craft-bevegelsen

Arts and craft-bevegelsen ble grunnlagt i det viktorianske England. Bevegelsen ble et alternativ til den industrielle revolusjonens masseproduserte og overdekorerte produkter. Målet var å få til et samarbeid mellom arkitekter, designere og håndverkere for å gjenopprette håndverkets posisjon i produksjonen. Bevegelsen strebet etter vakre bruksobjekter, såkalte hverdagsvarer, for alle.

Carl Malmsten (1888–1972)

Svensk møbeldesigner.

CARL MALMSTEN: Både som pedagog og designer har Carl Malmsten en framskutt plass i skandinavisk designhistorie. FOTO: PrivatCARL MALMSTEN: Både som pedagog og designer har Carl Malmsten en framskutt plass i skandinavisk designhistorie. FOTO: Privat

Grunnla flere skoler, blant annet Capellagården, Carl Malmsten Furniture Studies og Olofsskolan. Sistnevnte var en grunnskole med stor vekt på sløyd og kunstneriske fag. De to førstnevnte skolene finnes fortsatt.

Favorittmøbel: Muligens stolen Talavid, som han ga uttrykk for å være meget fornøyd med.

Innredningsfilosofi: «Jeg vil at folk skal trives med møblene jeg lager».

Sønnesønnen Jerk Malmsten (f. 1969) driver i dag en forretning med Carl Malmsten-møbler på Strandvägen i Stockholm.

Møbler som er behagelige for øyet, får mennesker til å trives, sa Carl Malmsten. I dag er møblene hans på vei hjem til en ny generasjon.

Malmstens møbler er selve innbegrepet av enkel, skandinavisk design. Hans organiske, vennlige og anvendelige former har overlevd funksjonalisme, industrialisering og lavprisvarehusenes vekst. Og idealene om nærproduksjon, naturmaterialer og at ting skal tåle å bli brukt, er like aktuelle nå som da.

– Farfar fant sine idealer tidlig og holdt fast ved dem, sier barnebarnet Jerk Malmsten.

For menneskene

Carl Malmsten ble født i 1888. Parallelt med at han vokste opp, spredte den håndverkspregede Arts and craft-bevegelsen seg fra England. I Sverige ble kunstneren Carl Larsson og feministforfatteren Ellen Key frontfigurer. Carl Malmsten, som til sin families fortvilelse ikke ville bli akademiker, hoppet som ung og entusiastisk formgiver på det samme toget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han leste i stykker Carl Larssons innredningsbibel «Ett hem», og hadde urokkelig tro på Arts and craft-ideene. I motsetning til mange andre beholdt han standpunktet helt fram til han døde i 1972, forteller Jerk Malmsten.

– Han mente at det bare var skikkelige håndverkere som kunne lage møbler som var skapt for menneskene, forteller sønnesønnen.

20-tallsklassisisme

Carl Malmsten ble også tilhenger av 20-tallsklassisismen, den rene, ujålete stilen som i sin svenske versjon fikk navnet Swedish grace, og i Norge ofte kalles nyklassisisme. I likhet med andre representanter for kunst og design på 1920-tallet snakket han om begrepet «vakker hverdagsvare».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vakre møbler skulle ikke være statussymboler, men brukes og spres bredt. Dette var riktignok et paradoks, siden Malmstens håndlagde møbler bare kunne kjøpes i eksklusive butikker på Strandvägen i Stockholm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som formgiver mente Carl Malmsten alltid at møblene først og fremst skulle gagne brukeren. Dette standpunktet fikk prøvd seg da funksjonalismen gjorde sitt inntog på 1930-tallet.

– Han var imot funksjonalismen og industrialiseringen av møbelproduksjonen. Nå skulle formene tilpasses maskinene i stedet for menneskene, og det gikk imot hele grunnsynet hans, sier Jerk Malmsten.

Generasjonsskifte

På 1950-tallet, da Malmsten hadde blitt pensjonist, ble det likevel startet serieproduksjon av Malmsten-møbler. Dette var først og fremst for å finansiere Capellagården, ekteparet Malmstens håndverksskole. Men det skulle også åpne mulighetene for at litt flere kunne kjøpe Malmsten-design.

Det var nå han tegnet designklassikere som lenestolen Hemmakväll, sofaen Samsas og en rekke andre møbler som passet godt foran TV-en i «folkhemmet».Tradisjonelt er det først og fremst de eldre som har latt seg sjarmere av Malmstens møbler. Men i dag er et generasjonsskifte på gang, og møbler som ble kjøpt på 1950- og 60-tallet, omsettes raskt på bruktmarkedene. Jerk Malmsten, født i 1969, tror møblene passer hans generasjon enda bedre:

Artikkelen fortsetter under annonsen

SØNNESØNNEN: Jerk Malmsten jobber for å spre Carl Malmstens møbelidealer videre til nye generasjoner. FOTO: Jonas Ekströmer/ Scanpix SØNNESØNNEN: Jerk Malmsten jobber for å spre Carl Malmstens møbelidealer videre til nye generasjoner. FOTO: Jonas Ekströmer/ Scanpix

– Farfar forvaltet en formtradisjon, men han var tidlig ute. Det er akkurat disse verdiene – ressurssparing, enkelhet og god kvalitet – vi snakker om i dag, men kanskje ikke helt lever opp til – ennå.