Oslo S åpner igjen
Den største togstansen i Norges historie er over på mandag.
• Det gamle kontaktledningsanlegget i Oslotunnelen er byttet ut med en ny type robust anlegg med takstrømskinne. Det er første gang denne teknologien tas i bruk i Norge.
• Bygging av kabelkanaler/rørkryss og kabellegging.
• Utskifting av 34 sporveksler med drivmotorer, tre sporkryss og ca. fire km spor på Oslo S og i Brynsbakken.
• Strukket ny kontaktledning (kjøreledning) på Oslo S i sporene 8 til 13.
• Utskifting av 13 sporvekselvarmegrupper, tilførselskabler og varmeelementer i 48 sporveksler.
• 114 nye skjermer for toginformasjon på Oslo S.
• Tilkobling og testing av nytt dobbeltspor mellom Lysaker – Sandvika
• I tillegg er det blitt utført ordinært fornyelses- og vedlikeholdsarbeid på de øvrige jernbanestrekningene rundt Oslo.
Kilde: Jernbaneverket
Arbeidet med å fornye jernbanen i Oslo-området avsluttes fredag. I helgen vil Jernbaneverket utføre kontroller og testkjøringer, og mandag skal togene gå som normalt.
Med det er den største togstansen i norgeshistorien over.
Les også: Største togstans i Norges historie begynner nå
Arbeidet døgnet rundt
I seks uker har det vært full stans i togtrafikken mellom Lillestrøm og Skøyen, Spikkestad og Oslo, samt Grefsen og Oslo S. Dette har også rammet Flytoget, som har måttet sette opp buss for bane mellom Oslo S og Lillestrøm.
Jernbaneverket opplyser at de i løpet av disse 45 dagene har fått gjort like mye arbeid som man ellers ville brukt 16 måneder på.
250 personer fra 13 firmaer har deltatt i arbeidet, som har pågått døgnet rundt.
Totalt er det blitt det utført arbeid for 180 millioner kroner.
Kaffe og smågodt
Jernbaneverket skriver i en pressemelding at de vil takke kundene for tålmodigheten, og at det vil serveres smågodt og kaffe på Oslo S fra klokken syv til ni mandag morgen.
Ledelsen vil være tilgjengelig for å svare på spørsmål.