Oslo S åpner igjen

250 personer har deltatt i det seks uker lange arbeidet med å oppruste jernbanen i Oslo-området. Foto: Jernbaneverket.
250 personer har deltatt i det seks uker lange arbeidet med å oppruste jernbanen i Oslo-området. Foto: Jernbaneverket.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den største togstansen i Norges historie er over på mandag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Noe av det som er gjort i sommer:

• Det gamle kontaktledningsanlegget i Oslotunnelen er byttet ut med en ny type robust anlegg med takstrømskinne. Det er første gang denne teknologien tas i bruk i Norge.

• Bygging av kabelkanaler/rørkryss og kabellegging.

• Utskifting av 34 sporveksler med drivmotorer, tre sporkryss og ca. fire km spor på Oslo S og i Brynsbakken.

• Strukket ny kontaktledning (kjøreledning) på Oslo S i sporene 8 til 13.

• Utskifting av 13 sporvekselvarmegrupper, tilførselskabler og varmeelementer i 48 sporveksler.

• 114 nye skjermer for toginformasjon på Oslo S.

• Tilkobling og testing av nytt dobbeltspor mellom Lysaker – Sandvika

• I tillegg er det blitt utført ordinært fornyelses- og vedlikeholdsarbeid på de øvrige jernbanestrekningene rundt Oslo.

Kilde: Jernbaneverket

Arbeidet med å fornye jernbanen i Oslo-området avsluttes fredag. I helgen vil Jernbaneverket utføre kontroller og testkjøringer, og mandag skal togene gå som normalt.

Med det er den største togstansen i norgeshistorien over.

Les også: Største togstans i Norges historie begynner nå

Arbeidet døgnet rundt

I seks uker har det vært full stans i togtrafikken mellom Lillestrøm og Skøyen, Spikkestad og Oslo, samt Grefsen og Oslo S. Dette har også rammet Flytoget, som har måttet sette opp buss for bane mellom Oslo S og Lillestrøm.

Jernbaneverket opplyser at de i løpet av disse 45 dagene har fått gjort like mye arbeid som man ellers ville brukt 16 måneder på.

250 personer fra 13 firmaer har deltatt i arbeidet, som har pågått døgnet rundt.

Totalt er det blitt det utført arbeid for 180 millioner kroner.

Kaffe og smågodt

Jernbaneverket skriver i en pressemelding at de vil takke kundene for tålmodigheten, og at det vil serveres smågodt og kaffe på Oslo S fra klokken syv til ni mandag morgen.

Ledelsen vil være tilgjengelig for å svare på spørsmål.

Les flere nyheter