Åpner for bevæpning på norske skip

Den norske kjemikalietankeren Bow Saga har blitt angrepet av pirater i Adenbukta, Somalia. Nå åpner regjeringen for at norskeide skip kan ha våpen ombord for å beskytte seg mot evetuelle pirater. (Foto: Arkivbilde Scanpix).
Den norske kjemikalietankeren Bow Saga har blitt angrepet av pirater i Adenbukta, Somalia. Nå åpner regjeringen for at norskeide skip kan ha våpen ombord for å beskytte seg mot evetuelle pirater. (Foto: Arkivbilde Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen sier ja til at norske skip kan ha skytevåpen om bord for å beskytte seg mot pirater.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De fleste berørte organisasjoner har i en høring sagt seg enig i at en slik midlertidig løsning er nødvendig.

Regjeringen har «tvilt seg fram» til beslutningen.

Nærings- og handelsdepartementet og Justisdepartementet la onsdag fram forskriftsendingene som åpner for og regulerer bruk av private væpnede vakter om bord på norske skip.

Allerede fra 1. juli kan norske rederier søke om tillatelse til å leie inn vaktselskaper med våpen om bord på båtene. Om ett år skal den midlertidige tillatelsen vurderes på nytt, før den eventuelt videreføres, opplyste nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) da han redegjorde for tiltaket.

Les også: Pirater forsøkte å kapre norskeid skip i Adenbukta

Strenge krav

– Dette betyr ikke at norske sjøfolk skal drive piratjakt i Adenbukta utenfor Somalia. Det er et rent preventivt tiltak, og tiltaket skal revurderes av departementene innen ett år, før den eventuelt videreføres, sa Giske.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det blir slett ikke fritt fram for norsk cowboyvirksomhet i Adenbukta.

– Rederiene må i forkant foreta en grundig risikovurdering som viser at det er behov for bruk av væpnede vakter. Rederiet må også dokumentere at vaktselskapet er godkjent og egnet – det vil si vaktselskapets egen dokumentasjon på prosedyrer for trening, kvalifikasjoner, rekruttering og oppbevaring og bruk av våpen, sier Giske.

Riktig og nødvendig

Norges Rederiforbund og andre berørte organisasjoner ønsker tiltaket for å beskytte skipstrafikken mot piratangrep utenfor Somalia velkommen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er lettet over regjeringens beslutning, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i forbundet. Han mener Norge som en av verdens største skipsfartsnasjoner har et spesielt ansvar for å bidra i den internasjonale dugnaden mot piratene i disse havområdene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også Maskinistforbundet har tvilt seg fram til et betinget ja, men etterlyser flere tiltak fra regjeringen:

– Men væpning på norske skip må ikke komme i stedet for norsk militær tilstedeværelse og andre tiltak, sier generalsekretær Hilde Gunn Avløyp til NTB.

Tvunget fram

Giske forsikrer at spørsmålet om militær tilstedeværelse ikke vil bli berørt av onsdagens beslutning. På spørsmål fra NTB erkjenner statsråden at det ikke har vært problemfritt for regjeringen å ta beslutningen. Det har absolutt vært delte meninger.

– Men det er enighet om at vi ikke kommer utenom tiltaket, slik situasjonen har utviklet seg, sier statsråden, som ikke legger skjul på at Norge med dette følger stadig flere land som åpner for væpnet vakthold om bord.

Samtidig er det klart at dette midlertidige tiltaket ikke kommer i stedet for norsk medvirkning til internasjonal militær tilstedeværelse i det piratrammede havområdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han presiserer at våpenbruk først kommer på tale når andre tiltak er satt i verk uten hell. Bruk av væpnet vakt er aller siste utvei og kan bare anvendes mot en trussel som er «umiddelbar, betydelig og på annen måte uunngåelig».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruk av væpnede maktmidler skal rapporteres til Sjøfartsdirektoratet innen 72 timer og hvis det har medført personskade eller død, til Kripos umiddelbart. Vanlige norske strafferegler gjelder, ifølge Giske.

Alvorlig utvikling

Bakgrunnen for de nye reglene er den stadig økende og svært voldelige piratvirksomheten i Adenbukta utenfor Somalia. Årlig seiler om lag 1.000 norskeide fartøy gjennom Adenbukta, og rundt halvparten har norsk flagg.

I tillegg er det et større antall fartøy som seiler i og gjennom Indiahavet. Til enhver tid er det mellom 250 og 300 nordmenn om bord på fartøy i Indiahavet.

Flere seilende har i år mistet livet som følge av piratvirksomheten, og situasjonen ansees som svært alvorlig.

Ingen skip som seiler under norsk flagg, er hittil kapret av somaliske pirater.

(©NTB)


Les flere nyheter her