NSB vil ha E6-løsning etter planleggingssvikt

Arbeid på E6 ved Furuset skapte lange køer mandag formiddag. I sommer foretar Jernbaneverket en omfattende fornyelse på strekningen fra Etterstad til Lysaker, som også omfatter Oslo Sentralstasjon og Oslotunnelen. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
Arbeid på E6 ved Furuset skapte lange køer mandag formiddag. I sommer foretar Jernbaneverket en omfattende fornyelse på strekningen fra Etterstad til Lysaker, som også omfatter Oslo Sentralstasjon og Oslotunnelen. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

NSB var ikke klar over at Statens vegvesen planla utbedringer av E6 nordover fra Oslo samtidig med den store togstansen. Vegvesenet skal se på mulige tiltak, men tror trafikken vil gå seg til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra helgen ble all togtrafikk gjennom Oslotunnelen stengt. Samtidig har Oslo S lukket dørene på grunn av vedlikeholdsarbeid, i tillegg til at Oslofjordtunnelen er stengt som følge av brannen forrige uke.

Les også: Største togstans i Norges historie begynner nå

Dette fikk som ventet konsekvenser for veitrafikken, og veiene inn til Oslo var tidvis preget av lange bilkøer mandag. Men en innsnevring på E6 ved Alnabru, i forbindelse med rehabilitering av ei bru, kom bardus på NSB. Dette skaper ytterligere køer for både bilister og kollektivreisende som tar buss for tog.

Ifølge VG Nett tok NSBs ledelse mandag kontakt med både veivesenet og Samferdselsdepartementet med krav om å få normal trafikk i gjenge igjen. Pressevakt Bjørn Stuedal i NSB opplyser at utbyggingen ikke har vært nevnt i planleggingsmøtene mellom dem og Statens vegvesen.

– Vi fikk melding om dette først i forrige uke. Det er en uheldig situasjon, og vi kan ikke ha det slik i hele sommer som det var nå mandag, sier han til NTB.

– Unntakstilstand

Seksjonsleder Anders Aaram i Statens vegvesen i Oslo sier at de vil ta en evaluering etter tirsdagstrafikken og se på mulige tiltak.

– NSBs spørsmål til oss har dreid seg om områdene ekstrabussene skal gå fra, så dette har falt litt mellom to stoler. Men mandagen var nok litt unntakstilstand. Alt tilsier at trafikken faller utover sommeren. Det blir aldri helt køfritt, men ikke de samme problemene som mandag, sier han til NTB.

Vegvesenets arbeider ved Alnabru er planlagt å ta åtte uker, to lengre enn NSBs. Aaram sier det kan være mulig å justere innsnevringen, slik at trafikken flyter bedre.

Greit ved 17-tida

Trafikken begynte å hope seg opp i rushtida tidlig mandag morgen, men til forskjell fra vanlige dager, ble det ikke mindre trafikk på veiene utover morgentimene. Flytoget måtte sette inn ekstra busser for å demme opp mandag morgen.

Midt på dagen mandag meldte Vegtrafikksentralen om unormalt lange køer på E18 fra Asker, innover mot Sandvika og videre til Lysaker, og også på E6 fra Furuset og mot Alnabru er det kø. Køene var unormalt lange, men ved 17-tida var ettermiddagsrushet i ferd med å løse seg opp.

Stuedal i NSB konkluderer med at trafikkmengden var større enn de var forberedt på, men at passasjerene var ute i god tid og at situasjonen har forløpt brukbart.

Fram til 8. august

Reparasjonene i Oslofjordtunnelen vil ta minst halvannen uke til, mens togreisende må vente helt til 8. august før arbeidet med jernbanen er ferdig.

Hos Vegtrafikksentralen vil ingen spå om bilene vil måtte snegle seg inn til hovedstaden gjennom hele sommeren.

– Ingen har noen erfaring med at Oslo S er stengt. Tirsdag vet vi mer om kjøremønsteret, men først på onsdag vil vi se om bilistene endrer mønsteret, eller om de fortsatt velger å stå i kø, sier Ole Fredrik Haugen ved Vegtrafikksentralen til NTB.

Både han og NSB oppfordrer reisende til å beregne god tid i tida framover.

Les flere nyheter her

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden