Baksaas: – Alvorligste mobilfeil i Norge noen gang

Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas forklarer om feilen som oppsto i mobilnettet sist fredag. Foto: Morten Holm / Scanpix
Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas forklarer om feilen som oppsto i mobilnettet sist fredag. Foto: Morten Holm / Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor sier feilen som oppsto fredag er den mest alvorlige siden mobiltelefoni ble innført i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Her er mye å beklage for en teleoperatør som ender i en situasjon hvor nettet faller ned. Dette er nesten en teleoperatørs mareritt. Kunder over hele landet fikk ikke brukt nettet eller sine mobiltelefoner for det som var formålet fredag fra 14-tiden og utover, sa Baksaas på et pressemøte torsdag formiddag.

Telenor har i helgen og dagene fram til torsdag jobbet med å finne årsaken til svikten.

– Vi har jobbet intenst med å finne årsaken, både om den ligger i utstyr og rutiner. Vi har i dag sendt en rapport om dette til Post- og teletilsynet, sa Baksaas.

Svikt

Divisjonsdirektør i Telenor Ingrid Lorange sa under pressekonferansen at årsaken til svikten var problemer i datatrafikken.

- Vi avdekket på fredag at vi hadde en feil på en komponent som styrer datatrafikken, og mottok klage på dette. Vår vurdering var at det var viktig å få rettet det med én gang, sa Lorang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En slik operasjon skulle normalt tatt ti minutter, og skal ikke påvirke nettet. Men denne restarten førtetil en enorm trafikk mellom serverne, som styrer den såkalte signaliseringstrafikken.

Dette tok knekken på hele systemet.

Legger seg flat

Han betegner feilen som den mest alvorlige siden mobiltelefoni ble innført i Norge.

– Vi i Telenor og jeg beklager på det sterkeste det som skjedde overfor alle de som forsøkte å nå fram med tale og SMS i denne perioden, sa Baksaas.

Baksaas kommenterte også sin egen rolle i saken. Han fortalte at han ble umiddelbart informert om feilen da han var i utlandet, selv om han ikke var synlig i mediebildet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg erkjenner at jeg burde ha vært tilgjengelig overfor mediene tidligere. Det må jeg lære av. I etterpåklokskap er det lett å bemerke at det rette ville ha vært å reise rett til Norge, sa Baksaas.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tiltak innført

– Signaleringstrafikken skapte også forstyrrelser på flere enheter i nettet, og det var derfor vanskelig og tidkrevende å lokalisere feilårsaken og rette opp feilen, sier administrerende direktør Ragnar Kårhus.

Telenor har nå gjennomført flere tiltak som skal beskytte mobilnettet mot lignende hendelser som følge av høyt signaleringsnivå.

Kårhus opplyser at selskapet nå har økt kapasiteten i nettverket og at det er innført beskyttelsesmekanismer som starter når signaleringstrafikken øker unormalt.

Telenor skal dessuten innhente ekstern hjelp for å få vurdert strukturen av mobilnettet.

Les også: Mobilproblemene startet her

Saken blir utvidet