Trafikkork etter omstart
Her er Telenors foreløpige forklaring på mobilfeilen.
«Applikasjonsfeil i en server» var standardformuleringen til dekningsdirektør Bjørn Amundsen i utallige intervjuer fredag.
Nå har han, kolleger i Telenor og leverandører gravd lenger ned i materien og funnet mer ut av årsaksforholdene etter 18 timer med trafikkork.
Les mer: Store problemer for Telenor
Selskapet beskriver situasjonen som den mest alvorlige for mobilnettet i moderne tid.
Mobilt bredbånd
– Det startet med at vi hadde problemer med trafikkavviklingen for enkelte kunder på mobilt bredbånd fredag formiddag. For å løse det, valgte vi å omstarte deler av det nettet. Av en ennå ukjent årsak førte dette til at kunder i nettet fikk problemer å ringe ut, motta samtaler og sende motta sms, sier Amundsen til Teknisk Ukeblad.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Telenor aner ikke hvorfor mobilnettet sviktet
Sammenheng
Så langt ser det ut til å være en sammenheng mellom omstarten og de landsomfattende trafikkproblemene.
– Konsekvensen av at denne omstarten ga en slik dramatisk sperre eller kork i nettet har vi ingen gode svar på, foreløpig. Men vi jobber for fullt med å finne den reelle årsaken, sier dekningsdirektøren.
Gikk tett
Det handler altså ikke om linjebrudd, men trafikkork på grunn av minimal kapasitet i nettet.
– Du kan sammenligne med et vannrør som nesten går tett. Da hoper det seg opp, illustrerer Amundsen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Mest omfattende feil siden mobilnettet ble etablert
Sjekker arkitekturen
Telenor har sikret seg mot utfall i form av flere nivåer med back up og parallelle systemer, også kalt dublering.
På spørsmål fra Teknisk Ukeblad bekrefter Amundsen at selskapet skal gå gjennom it-arkitekturen for å se om det er feil i den grunnleggende konstruksjonen som førte til så omfattende konsekvenser.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vi har jo flere enn denne ene serveren, med dublering på dublering. Det er et relevant spørsmål, og dette er blant sentrale ting vi må komme til bunns i.
Les også: Telenors mobilnett oppe igjen
Skjermer leverandørene
– Hvilke underleverandører er med på feilsøkingen?
– Jeg ønsker ikke å henge ut enkelte selskaper og tror det blir feil å gi deg beskjed om hvilke leverandører som er inne i bildet. Så langt vet vi jo ikke om det er deres eller våre feil, sier Bjørn Amundsen.
Les også:
To feil på syv minutter slo ut telenettet
Telenor vet ikke hva problemene skyldes
Les flere nyheter fra Teknisk Ukeblad her