Trafikkork etter omstart

BEGYNNELSEN: Mobilproblemene fredag begynte etter omstart av en server som skulle løse trafikkproblemer med mobilt bredbånd. Foto: Illustrasjonsfoto: Siemens
BEGYNNELSEN: Mobilproblemene fredag begynte etter omstart av en server som skulle løse trafikkproblemer med mobilt bredbånd. Foto: Illustrasjonsfoto: Siemens
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er Telenors foreløpige forklaring på mobilfeilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

TETT: Dekningsdirektør Bjørn Amundsen beskriver fredagens problemer som når vannrør går tett og store volumer skal passere en liten åpning. Foto: Teknisk UkebladTETT: Dekningsdirektør Bjørn Amundsen beskriver fredagens problemer som når vannrør går tett og store volumer skal passere en liten åpning. Foto: Teknisk Ukeblad

«Applikasjonsfeil i en server» var standardformuleringen til dekningsdirektør Bjørn Amundsen i utallige intervjuer fredag.

Nå har han, kolleger i Telenor og leverandører gravd lenger ned i materien og funnet mer ut av årsaksforholdene etter 18 timer med trafikkork.

Les mer: Store problemer for Telenor

Selskapet beskriver situasjonen som den mest alvorlige for mobilnettet i moderne tid.

Mobilt bredbånd

– Det startet med at vi hadde problemer med trafikkavviklingen for enkelte kunder på mobilt bredbånd fredag formiddag. For å løse det, valgte vi å omstarte deler av det nettet. Av en ennå ukjent årsak førte dette til at kunder i nettet fikk problemer å ringe ut, motta samtaler og sende motta sms, sier Amundsen til Teknisk Ukeblad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Telenor aner ikke hvorfor mobilnettet sviktet

Sammenheng

Så langt ser det ut til å være en sammenheng mellom omstarten og de landsomfattende trafikkproblemene.

– Konsekvensen av at denne omstarten ga en slik dramatisk sperre eller kork i nettet har vi ingen gode svar på, foreløpig. Men vi jobber for fullt med å finne den reelle årsaken, sier dekningsdirektøren.

Gikk tett

Det handler altså ikke om linjebrudd, men trafikkork på grunn av minimal kapasitet i nettet.

– Du kan sammenligne med et vannrør som nesten går tett. Da hoper det seg opp, illustrerer Amundsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mest omfattende feil siden mobilnettet ble etablert

Sjekker arkitekturen

Telenor har sikret seg mot utfall i form av flere nivåer med back up og parallelle systemer, også kalt dublering.

På spørsmål fra Teknisk Ukeblad bekrefter Amundsen at selskapet skal gå gjennom it-arkitekturen for å se om det er feil i den grunnleggende konstruksjonen som førte til så omfattende konsekvenser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har jo flere enn denne ene serveren, med dublering på dublering. Det er et relevant spørsmål, og dette er blant sentrale ting vi må komme til bunns i.

Les også: Telenors mobilnett oppe igjen

Skjermer leverandørene

– Hvilke underleverandører er med på feilsøkingen?

– Jeg ønsker ikke å henge ut enkelte selskaper og tror det blir feil å gi deg beskjed om hvilke leverandører som er inne i bildet. Så langt vet vi jo ikke om det er deres eller våre feil, sier Bjørn Amundsen.

Les også:

To feil på syv minutter slo ut telenettet

Telenor vet ikke hva problemene skyldes

Les flere nyheter fra Teknisk Ukeblad her

Les flere nyheter her