Politiet: – Ta ut sim-kortet for å ringe nødnumre

TELENOR SLITER: Hovedredningssentralen Sør-Norge er bekymret for om folk når fram for å melde fra om en nødsituasjon. Illustrasjonfoto: Colourbox
TELENOR SLITER: Hovedredningssentralen Sør-Norge er bekymret for om folk når fram for å melde fra om en nødsituasjon. Illustrasjonfoto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet er bekymret for at folk ikke kommer gjennom til nødnumrene på grunn av problemene i Telenors nett fredag. – Ta ut sim-kortet, da vil du nå fram, lyder rådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenors mobilkunder over hele landet opplever fredag problemer med tjenesten. Selskapet vet ikke hvor lang tid det vil ta å rette feilen.

Problemene oppsto like før klokken 13. Andre selskaper som benytter seg av Telenors mobilnett, er også rammet. Det gjelder Ludo, Ventelo, Talkmore, djuice og ACN.

Det har ikke vært helt stopp for alle abonnenter, men tale- og datatrafikken er betydelig redusert. NetCom har ikke meldt om problemer på sitt nett.

Les også: Telenor-trøbbel over hele landet

Nødnumre fungerer

Flere steder ble det meldt om problemer med å komme gjennom til nødnumre.

– Vi har vansker med å få inn telefonsamtaler til AMK-sentralen. I tillegg er det problematisk å kommunisere ut til vårt ambulansepersonell med mobiltelefon, sier ambulansesjef Stian Sægrov i Sogn og Fjordane til NRK.

Hovedredningssentralen Sør-Norge sier til NTB at de er bekymret for om folk når fram for å melde fra om en nødsituasjon. Redningshelikoptre bisto fredag med å overvåke de flomrammede områdene i Østerdalen og Gudbrandsdalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor understreker at nødnumrene 110, 112 og 113 fungerer, og kan nås via fasttelefon.

– Det kan være vanskelig å komme gjennom dersom man forsøker å ringe fra mobil, opplyser selskapet imidlertid.

Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom råder folk til å ta ut sim-kortet.

– Da vil du kunne ringe, men kun til nødnummeret 112. Du blir automatisk bli flyttet over på NetComs telenett. Så lenge det er dekning der, vil du komme fram, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Skal ikke skje

Post- og teletilsynet fulgte situasjonen nøye gjennom dagen.

– Dette skal ikke skje. Man skal kunne stole på at telenettet fungerer, sier informasjonsdirektør Elisabeth Sørbøe Aarsæther.

Bare seks av ti husstander har i dag fasttelefon. Aarsæther tror et ekstra sim-kort kan være lurt å ha.

– Hvis man har behov for alltid å kunne nås eller hvis man føler seg utrygg, kan man jo vurdere å ha et sim-kort på et annet telenett, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vet ikke hva som er galt

På Telenors Facebook-side strømmet det inn med kommentarer fra misfornøyde kunder fredag.

– Telenor beklager på det sterkeste de ulemper denne feilen medfører for våre kunder, og vi jobber på spreng for å få rettet feilen, opplyster selskapet.

Trafikken på telefon og SMS er rammet, men data og fastnett er ikke berørt. Omfanget var ikke kjent fredag ettermiddag.

– Vi har en feil på en applikasjon/server. Vi håper feilen er raskt løst, men tør ikke antyde noe klokkeslett her og nå. Vi jobber på spreng for å løse feilen, skriver dekningsdirektør Bjørn Amundsen i en e-post til NTB.

Telenor vet ikke hva problemene skyldes, men avviser at det har sammenheng med flommen.

– Det er lite sannsynlig, siden vi da ville sett utslag på fasttelefonnettet også, sier regional informasjonssjef Knut Sollid i Telenor til E24.

Les flere nyheter her