Telenor vet ikke hva problemene skyldes

Telenor har store problemer med mobilnettet sitt fredag ettermiddag. Foto: Paul A. Nordal
Telenor har store problemer med mobilnettet sitt fredag ettermiddag. Foto: Paul A. Nordal
Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenors mobilkunder over hele landet opplever fredag problemer med tjenesten. Selskapet vet ikke hvor lang tid det vil ta å rette feilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Problemene oppsto like før klokken 13. Andre selskaper som benytter seg av Telenors mobilnett er også rammet. Det gjelder Ludo, Ventelo, Talkmore, djuice og ACN.

Klokken 23 fredag kveld var problemet fremdeles ikke løst.

- Telenor beklager på det sterkeste de problemer og ulemper denne feilen medfører for våre kunder. Vi har ennå ikke lokalisert problemet, men jobber spesielt med mulige problemer på en av sentralene våre. Vi har stor bemanning på jobb gjennom natten for å løse problemene, skriver selskapet i en e-post sent fredag kveld.

Det har ikke vært helt stopp for alle abonnenter, men tale- og datatrafikken er betydelig redusert.

NetCom har ikke meldt om problemer på sitt nett.

– Jobber på spreng

Feilen rammer både telefon og SMS, men data og fastnett er ikke berørt. Omfanget er ukjent, heter det i en driftsmelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har en feil på en applikasjon/server. Vi håper feilen er raskt løst, men tør ikke antyde noe klokkeslett her og nå. Vi jobber på spreng for å løse feilen, skriver dekningsdirektør Bjørn Amundsen i en e-post til NTB.

Telenor vet ikke hva problemene skyldes, men avviser at det har sammenheng med flommen.

– Det er lite sannsynlig, siden vi da ville sett utslag på fasttelefonnettet også, sier regional informasjonssjef Knut Sollid i Telenor til E24.

– Nødnummer fungerer

Flere steder ble det meldt om problemer med å komme gjennom til nødnumre.

– Vi har vansker med å få inn telefonsamtaler til AMK-sentralen. I tillegg er det problematisk å kommunisere ut til vårt ambulansepersonell med mobiltelefon, sier ambulansesjef Stian Sægrov i Sogn og Fjordane.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hovedredningssentralen Sør-Norge sier til NTB at de er bekymret for om folk når fram når de må melde fra om en nødsituasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor understreker at nødnumrene 110, 112 og 113 fungerer, og kan nås via fasttelefon.

– Det kan være vanskelig å komme gjennom dersom man forsøker å ringe fra mobil, opplyser selskapet imidlertid.

Sjefingeniør Jarle Kiil i seksjon for internett og sikkerhet i Post- og teletilsynet sier de ble varslet av Telenor i det feilen inntraff. Han merker seg at mange ikke har mulighet til å ringe fra fasttelefon.– Da kan man ta sim-kortet ut av telefonen. Når du slår den på vil du da kunne ringe, men kun til nødnummer, sier Kiil.

Les flere nyheter her