Styrtet i tre og et halvt minutt

228 mennesker mistet livet da Air France-flyet gikk ned i juni 2009. Nå viser data fra flyets «sorte boks» at pilotene kjempet i cockpit i nesten fire minutter. Foto: Scanpix
228 mennesker mistet livet da Air France-flyet gikk ned i juni 2009. Nå viser data fra flyets «sorte boks» at pilotene kjempet i cockpit i nesten fire minutter. Foto: Scanpix

Air France 447 klatret til en høyde på 38.000 fot og gikk ned på tre og et halvt minutt, med nesen vendt opp, viser ny rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det franske byrået for luftfartssikkerhet (BEA) har nå offentliggjort en ny rapport om flyulykken i 2009, basert på de første dataene som er offentliggjort fra ferdsskriverne om bord.

228 personer mistet livet da Airbus-flyet, som var på vei fra Rio de Janeiro til Paris, styrtet i Atlanterhavet for snart to år siden.

Spekulasjonene har vært mange etter at «de svarte boksene» fra Airbus A330-flyet nylig ble hentet opp fra Atlanterhavet.

Problemene på ulykkesflyet begynte to og en halv time etter avgang fra Rio de Janeiro, like etter at flykapteinen hadde forlatt førerkabinen for å hvile, viser rapporten.

- Falt ned fra himmelen

Ifølge rapporten begynte dramaet mens kaptein tok seg en hvil, og de to co-pilotene hadde styringen i cockpiten, melder BBC.

I under ett minutt skal fartsmålerne har vist ulike og gale hastigheter.

Flyet klatret til en høyde på 38.000 fot og gikk så ned på tre og et halvt minutt, med nesen vendt opp, ifølge flyhavarikommisjonen.

- Forferdelig

Ifølge CNNs luftfartsekspert Richard Quest var pilotene ute av stand til å gjenopprette flyet, og handlingene deres kan ha gjort situasjonen verre. Quest ser for seg et svært dramatisk scenario.

- Det faktiske fallet fra himmelen må ha vært forferdelig. Dette flyet bokstavelig talt falt ned fra himmelen.

Air France-flyet ble rammet av instrumentproblemer og gikk ned med nesen vendt opp, ifølge flyhavarikommisjonen.

Ifølge franske luftfartsmyndigheter er det for tidlig å fastslå årsaken til flystyrten. En fyldigere rapport vil bli offentliggjort i sommer.

Forsvarer pilotene

Air France har som respons på rapporten sendt ut en pressemelding.

Ifølge flyselskapet ble autopiloten frakoblet på grunn av feilene på fartsmålerne. Det skal ha ført til problemer da kabinmannskapet endret flyets bane på grunn av skiftende værforhold.

Flyselskapet skriver at de ønsker å uttrykke full solidaritet med passasjerene og mannskapets etterlatte. De forsvarer pilotenes innsats: « Flykapteinen avbrøt raskt sin hvileperiode for å gjeninnta cockpiten. Mannskapet, som besto av tre dyktige piloter, utviste en totalt profesjonell holdning og var helt til det siste bestemt på å utføre sin oppgave, og Air France ønsker å hedre dem.»


Personvernpolicy