- Piloten var ikke i cockpiten

ANALYSERT: Bildet viser taleregistratoren fra Airbuss 330-flyet som styrtet i Atlanterhavet mellom Rio og Paris juni i 2009. Foto: Scanpix
ANALYSERT: Bildet viser taleregistratoren fra Airbuss 330-flyet som styrtet i Atlanterhavet mellom Rio og Paris juni i 2009. Foto: Scanpix

Nye opplysninger om Air France-styrten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

To år etter at passasjerflyet Air France Flight AF447 styrtet i havet utenfor Brasil, kommer det fremdeles frem nye opplysninger som kan kaste lys over hva som skjedde.

Les også: Svaret på Air-France-mysteriet kan være funnet

Nå viser opptak fra flyets taleregistrator at piloten ikke var til stede i cockpiten da flyet støtte på problemer, melder den tyske avisen Der Spiegel.

Kom løpende inn

På opptakene skal man kunne høre pilot Marc Dubois komme løpoende inn i cockpiten mens flyet befinner seg i et kraftig uvær.

- Han ga så de to medpilotene instruksjoner om å redde flyet, sier en ikke-navngitt ekspert til avisen.

The Independent meldte i forrige uke at det var ikke noen betydelige tekniske feil med flyet, og at styrten dermed trolig skyldes pilotfeil. Ifølge avisen skal hovedpiloten ha hatt sin hvileperiode da flystyrten inntraff, mens to andre, mindre erfarne piloter var til stede i cockpiten.

På lange flyreiser skal det være vanlig at kapteinen flyr det første strekket, og deretter hviler.

Direktøren av Air France, Pierre-Henri Gourgeon, har reagert på det han mener er skyldplassering. Han mener at «ryktene» om pilotfeil sverter minner om de omkomne pilotene.

Les også: Lik hentet opp fra Air-France

Se også: Her finner de den svarte boksen

Ødelagt av is

Hittil har man trodd at flyet styrte rett inn i en kraftig storm. Men informasjonen fra taleregistratoren tyder på at mannskapet prøvde å velge en mer skånsom måte å lose flyet gjennom uværet på. I første omgang skal dette ha vært vellykket, ettersom dataene ikke har registrert at flyet ble utsatt for økende turbulens.

Derimot er det oppdaget at viktige deler av speedometeret, også kalt pitorøret, ble ødelagt av iskrystaller.

- Dette førte til at fronten på flyet løftet seg brått, noe som kan ha forårsaket motorsvikt og fått flyet til å styrte, sier eksperter til avisen.

Les flere nyheter her

Personvernpolicy