Meny

- Hadde dere satt på bremsene, hadde jeg hatt en datter i dag

Medforsvarer Per Magne Strandborg (t.v.) sammen med direktør for sikkerhet og teknikk i Cargonet, Terje Sandhalla og administrerende direktør Are Kjensli i Oslo tingrett. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
Medforsvarer Per Magne Strandborg (t.v.) sammen med direktør for sikkerhet og teknikk i Cargonet, Terje Sandhalla og administrerende direktør Are Kjensli i Oslo tingrett. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En av de overlevende fra Sjursøya-ulykka kom med en sterk kommentar til CargoNet i retten i dag.
Sjursøya-ulykka

Den 24. mars 2010 rullet 16 godsvogner uten kontroll fra Alnabru og ned til Sjursøya der togsettet braste inn i en bygning.

Godstoget endte ferden i sjøen åtte kilometer unna Alnabru-terminalen.

Tre personer omkom: Cato Kyrre Breistrand (født i 1952), Geir Atle Lind (født i 1961), og Leif Kåre Nordmo (født i 1943). Ytterlige fire personer ble skadet.

Da togsettet kom ned til området der de omkomne jobbet skal det hatt så stor fart at det hjulene ikke tok i skinnegangen.

Øyenvitner har forklart at togsettet hadde delt seg i to, og at det var seks vogner som var igjen da fatalitetene inntraff.

Etterforskningen av ulykken har blant annet påvist manglende rutiner for å hindre misforståelser i muntlig kommunikasjon mellom skifteleder på lokomotivet og den som styrer sporvekslene.

Det var en slik misforståelse som førte til at skinnebremser ble åpnet og tog ledet ut av et sikkert område på Alnabru. Det er også påvist at det ikke ble brukt håndbrems på vognene da de sto på Alnabru slik regelverket tilsier.

Jernbareverket og Cargonet ble ilagt bøter på henholdsvis 15 og 7 millioner kroner. Jernbareverket har vedtatt boten - Cargonett har ikke akseptert den og må dermed møte i retten 18. mai.

Blir CargoNet dømt for grov uaktsomhet, kan de etterlatte reise erstatningskrav.

Kilde: NTB/Redaksjonen

Flere av de skadde etter Sjursøya-ulykken forklarte seg i dag for Oslo tingrett. Den som ble hardest rammet var en nå 36 år gammel kvinne.

Den gravide kvinnen arbeidet i et av lagerbyggene som ble truffet. Hun fikk omfattende skader. Deler av ansiktet ble knust, hun fikk hull i tynntarmen, skader på buken, sprekk i hovedpulsåren og skader i bena som aldri vil bli bra igjen. Og hun mistet sitt ufødte barn.

- Jeg vet ikke hvor mange operasjoner jeg har gjennomgått. Det er ikke så lett å telle, for under noen operasjoner så var det noen som opererte i tennene mens andre arbeidet med tarmene, forklarte hun for retten, ifølge Aftenposten.no.

Usikker på om hun kan bli gravid igjen

Mens hun kjempet innbitt mot tårene ba 36-åringen om å få si noen ord til CargoNets representant i det hun var i ferd med å avslutte sitt vitnemål.

- CargoNet, ofte så heter det at det var tre som ble drept og fire som ble skadet under ulykken. Men for meg var det fire som ble drept, forklarte hun og viste til at var gravid i 17. uke da ulykken skjedde og at hun spontanaborterte som følge av ulykken.

- Hadde dere satt på bremsene, så hadde jeg hatt en datter i dag, sa hun mens hun så på CargoNets sikkerhetsdirektør Terje Sandhalla.

De indre skadene hun har fått etter ulykken er så omfattende at hun er usikker på om hun kan bli gravid på nytt.

- Ulykken kunne vært unngått

Dersom Jernbaneverket hadde hatt bedre rutiner på Alnabruterminalen, kunne togulykka på Sjursøya i fjor vært unngått. Det påstod CargoNets sikkerhetsdirektør Terje Sandhalla i Oslo tingrett i dag, ifølge Aftenposten.no.

Les også: Kan få millionkrav

16 godvogner kom 24. mars 2010 ut av kontroll på Alnabruterminalen, og endte sin ferd i sjøen ved kaianlegget på Sjursøya. Tre personer omkom i ulykka, ytterlige fire ble skadd.

Se også: Her gikk godstoget løpsk

I etterkant av ulykka ble Jernbaneverket og togselskapet CargoNet ilagt bøter på 15 og 7 millioner kroner.

Jernbaneverket aksepterte sin bot. Det gjorde ikke CargoNet. Derfor måtte selskapet møte i rettssaken som startet onsdag 18. mai. Her er de blant annet tiltalt for uakstomt drap.

- Ikke ansvarlige

CargoNets sikkerhetsdirektør skal ha brukt store deler av tiden på å overbevise retten om at selskapet har hatt et godt sikkerhetsarbeid i mange år.

Sandhalla har avvist at CargoNet er ansvarlige for ulykken.

Se animasjonen: Slik skjedde togulykken

I Oslo tingrett hevdet han at togstammen var parkert i henhold til de vanlige rutinene. Kommunikasjonen mellom skiftleder og togleder skal også ha fulgt rutinene. CargoNet skal ha fulgt jernbaneverkets regler.

Les også: Jernbaneverket aksepterer straffansvar

En faktor som utløste ulykken, var fastholderbremsen på togstammen. Denne ble ved en feil slått av.

På spørsmål om hva som gikk galt og hva som kunne blitt gjort for at ulykken skulle vært unngått, svarte Sandhalla at feilen lå hos Jernbaneverket.

- I etterpåklokskapens lys vil jeg si at, dersom Jernbaneverket hadde hatt en tydelig prosedyre for hvordan de skal løse ut en fastholderbrems ville ulykken vært unngått,sa sikkerhetsdirektøren til Oslo tingrett.

- En misoppfattelse

CargoNet er i Oslo tingrett tiltalt for å ikke ha hatt tilstrekkelig sikkerhetsbarrierer som kunne ha sikret vognene.

Havarikommisjonen har ifølge NRK pekt på at beskjedene mellom CargoNets ansatte og sentralen til Jernbaneverket burde ha vært gjentatt.

Se video: Her raser toget av gårde

Sandhalla på sin side mener at de ikke var pålagt å gjenta beskjedene, og at dette ikke er vanlig praksis i jernbanen.

– Vi mener ikke det var krevd med gjentakelser. Det er snakk om meldinger mellom de på sporet og de på sentralen som ikke krever gjentakelser.

Sikkerhetsdirektøren la vekt på at beskjedene som ble gitt over radiosambandet var klare, og la skylda på Jernbaneverket i forbindelse med misforståelsen.

– Det var en misoppfattelse fra de ansatte på Jernbaneverkets sentral om hva som skulle gjøres. Den oppfattet at vognene skulle skyves ned ut på usikkert område. Det var det utløsende, det var en forventning av det var det som skulle foregå, sa han i retten.

Les flere nyheter her

Populært