Meny

Nekter straffeskyld

Advokat Morten Hugo Berger (t.v.), medforsvarer Per Magne Strandborg (t.v.) sammen med direktør for sikkerhet og teknikk i Cargonet, Terje Sandhalla og administrerende direktør Are Kjensli før rettssaken etter Sjursøya-ulykken onsdag morgen. Godsselskapet Cargonet AS nekter å godta boten på syv millioner etter dødsulykken i fjor. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
Advokat Morten Hugo Berger (t.v.), medforsvarer Per Magne Strandborg (t.v.) sammen med direktør for sikkerhet og teknikk i Cargonet, Terje Sandhalla og administrerende direktør Are Kjensli før rettssaken etter Sjursøya-ulykken onsdag morgen. Godsselskapet Cargonet AS nekter å godta boten på syv millioner etter dødsulykken i fjor. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

CargoNet nektet straffskyld for Sjursøya-ulykken da rettssaken mot selskapet startet i Oslo tingrett onsdag.
Sjursøya-ulykka

Den 24. mars 2010 rullet 16 godsvogner uten kontroll fra Alnabru og ned til Sjursøya der togsettet braste inn i en bygning.

Godstoget endte ferden i sjøen åtte kilometer unna Alnabru-terminalen.

Tre personer omkom: Cato Kyrre Breistrand (født i 1952), Geir Atle Lind (født i 1961), og Leif Kåre Nordmo (født i 1943). Ytterlige fire personer ble skadet.

Da togsettet kom ned til området der de omkomne jobbet skal det hatt så stor fart at det hjulene ikke tok i skinnegangen.

Øyenvitner har forklart at togsettet hadde delt seg i to, og at det var seks vogner som var igjen da fatalitetene inntraff.

Etterforskningen av ulykken har blant annet påvist manglende rutiner for å hindre misforståelser i muntlig kommunikasjon mellom skifteleder på lokomotivet og den som styrer sporvekslene.

Det var en slik misforståelse som førte til at skinnebremser ble åpnet og tog ledet ut av et sikkert område på Alnabru. Det er også påvist at det ikke ble brukt håndbrems på vognene da de sto på Alnabru slik regelverket tilsier.

Jernbareverket og Cargonet ble ilagt bøter på henholdsvis 15 og 7 millioner kroner. Jernbareverket har vedtatt boten - Cargonett har ikke akseptert den og må dermed møte i retten 18. mai.

Blir CargoNet dømt for grov uaktsomhet, kan de etterlatte reise erstatningskrav.

Kilde: NTB/Redaksjonen

Den 24.mars i fjor mistet tre menn mistet livet da 16 godstog braste inn på terminalen på Sjursøya i Oslo. Ytterlige fire personer ble skadet i ulykken.

I dag starter rettsaken mot godstransport-selskapet CargoNet. De aksepterte ikke boten på 7 millioner kroner de fikk etter ulykken, og dermed ble det rettsak.

Statsadvokaten i Oslo ila Jernbaneverket en foretaksstraff på 15 millioner kroner etter ulykken. Jernbaneverket vedtok boten.

Selskapet har via sin forsvarer i dag valgt å erklære at de ikke erkjenner straffskyld for ulykken som skjedde i mars i fjor, melder NRK.

Krever erstatning

De fleste av de 13 pårørende og skadde etter ulykken er til stede i retten for å følge saken. De krever oppreisningserstatning fra CargoNet.

Kravet vil ligge i størrelsesorden fra 75.000 til 1 million kroner, ifølge de pårørendes talsperson Leif Erik Nordmo.

Nordmo, som mistet sin far i ulykken, sier til NTB at han ser fram til å få avsluttet saken.

Les også: Millionbøter til Jernbaneverket og CargoNet

Les også: Ett år siden Sjurøya-ulykken

Erstatningskrav

Oslo tingrett skal ifølge VG Nett ta stilling til om CargoNets uaktsomhet var en del av årsaken til ulykken.

Blir togselskapet dømt for grov uaktsomhet, kan de pårørende til de omkomne etter ulykken reise erstatningskrav - som kan komme på millioner.

Se også: Her gikk godstoget løpsk

CargoNets forsvarsadvokat, Morten Hugo Berger, sier til VG Nett at oppreisning til de etterlate forutsetter at CargoNet blir dømt for grov uaktsomhet.

Tre personer mistet livet og flere ble skadd i togavsporingen på Sjursøya mars2010. Foto: Håkon Mosvold Larsen / ScanpixTre personer mistet livet og flere ble skadd i togavsporingen på Sjursøya mars2010. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

- Vi har forståelse for at rettssaken vil være ubehagelig for de etterlatte og de skadelidte. Men det er viktig å presisere at vi ikke betviler skadene til de berørte, eller omfanget av ulykken. Vi bestrider bare grunnlaget for at CargoNet er strafferettslig ansvarlig.

Se animasjonen: Slik skjedde togulykken

- Beklagelig

Partene er enige om hendelsesforløpet, men uenige om den rettslige forståelsen.

Aktor i saken, politiadvokat Carl Graff Hartmann, brukte mye tid i retten onsdag på å gå gjennom sakens realiteter.

CargoNets direktør for informasjon og strategi, Bjarne I. Wist, mener det er beklagelig at det nå har blitt rettssak.

– Men vi mener vi ikke var skyldig i ulykken på den måten som angis i premissene for foretaksstraffen, og da må den prøves rettslig, sa han til NTB før rettssaken startet.

En misforståelse

Tidligere i år slo rapporten til Statens havarikommisjon fast at en misforståelse var den utløsende årsaken til at en såkalt vognstamme bestående av flere godsvogner, men uten lokomotiv, kom i bevegelse på Alnabruterminalen 24. mars 2010.

Se video: Her raser toget av gårde


«Ulykken er et brudd på enkeltfeilprinsippet om at jernbanevirksomheten skal planlegges, organiseres og utføres på en slik måte at enkeltfeil ikke skal medføre tap av menneskeliv eller alvorlig personskade,» heter det i rapporten.

Les også: En svart dag for norsk jernbane

Vognene kom opp i stor hastighet da vognstammen kom ut av kontroll og havnet på et spor som gikk til Sjursøya-terminalen i Oslo havn.

Les flere nyheter her


Skadene etter togavsporingen på Sjursøya i Oslo var godt synlige i etterkant av ulykken. Tre personer omkom og flere personer ble alvorlig skadd ulykken der et togsett med 16 vogner løsnet på Alnabru godsterminal og endte delvis i sjøen på Sjursøya. Store ødeleggelser. Politisperring i forgrunnen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / ScanpixSkadene etter togavsporingen på Sjursøya i Oslo var godt synlige i etterkant av ulykken. Tre personer omkom og flere personer ble alvorlig skadd ulykken der et togsett med 16 vogner løsnet på Alnabru godsterminal og endte delvis i sjøen på Sjursøya. Store ødeleggelser. Politisperring i forgrunnen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Populært