Nekter straffeskyld
CargoNet nektet straffskyld for Sjursøya-ulykken da rettssaken mot selskapet startet i Oslo tingrett onsdag.
Den 24. mars 2010 rullet 16 godsvogner uten kontroll fra Alnabru og ned til Sjursøya der togsettet braste inn i en bygning.
Godstoget endte ferden i sjøen åtte kilometer unna Alnabru-terminalen.
Tre personer omkom: Cato Kyrre Breistrand (født i 1952), Geir Atle Lind (født i 1961), og Leif Kåre Nordmo (født i 1943). Ytterlige fire personer ble skadet.
Da togsettet kom ned til området der de omkomne jobbet skal det hatt så stor fart at det hjulene ikke tok i skinnegangen.
Øyenvitner har forklart at togsettet hadde delt seg i to, og at det var seks vogner som var igjen da fatalitetene inntraff.
Etterforskningen av ulykken har blant annet påvist manglende rutiner for å hindre misforståelser i muntlig kommunikasjon mellom skifteleder på lokomotivet og den som styrer sporvekslene.
Det var en slik misforståelse som førte til at skinnebremser ble åpnet og tog ledet ut av et sikkert område på Alnabru. Det er også påvist at det ikke ble brukt håndbrems på vognene da de sto på Alnabru slik regelverket tilsier.
Jernbareverket og Cargonet ble ilagt bøter på henholdsvis 15 og 7 millioner kroner. Jernbareverket har vedtatt boten - Cargonett har ikke akseptert den og må dermed møte i retten 18. mai.
Blir CargoNet dømt for grov uaktsomhet, kan de etterlatte reise erstatningskrav.
Kilde: NTB/Redaksjonen
Den 24.mars i fjor mistet tre menn mistet livet da 16 godstog braste inn på terminalen på Sjursøya i Oslo. Ytterlige fire personer ble skadet i ulykken.
I dag starter rettsaken mot godstransport-selskapet CargoNet. De aksepterte ikke boten på 7 millioner kroner de fikk etter ulykken, og dermed ble det rettsak.
Statsadvokaten i Oslo ila Jernbaneverket en foretaksstraff på 15 millioner kroner etter ulykken. Jernbaneverket vedtok boten.
Selskapet har via sin forsvarer i dag valgt å erklære at de ikke erkjenner straffskyld for ulykken som skjedde i mars i fjor, melder NRK.
Krever erstatning
De fleste av de 13 pårørende og skadde etter ulykken er til stede i retten for å følge saken. De krever oppreisningserstatning fra CargoNet.
Kravet vil ligge i størrelsesorden fra 75.000 til 1 million kroner, ifølge de pårørendes talsperson Leif Erik Nordmo.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNordmo, som mistet sin far i ulykken, sier til NTB at han ser fram til å få avsluttet saken.
Les også: Millionbøter til Jernbaneverket og CargoNet
Les også: Ett år siden Sjurøya-ulykken
Erstatningskrav
Oslo tingrett skal ifølge VG Nett ta stilling til om CargoNets uaktsomhet var en del av årsaken til ulykken.
Blir togselskapet dømt for grov uaktsomhet, kan de pårørende til de omkomne etter ulykken reise erstatningskrav - som kan komme på millioner.
Se også: Her gikk godstoget løpsk
CargoNets forsvarsadvokat, Morten Hugo Berger, sier til VG Nett at oppreisning til de etterlate forutsetter at CargoNet blir dømt for grov uaktsomhet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Vi har forståelse for at rettssaken vil være ubehagelig for de etterlatte og de skadelidte. Men det er viktig å presisere at vi ikke betviler skadene til de berørte, eller omfanget av ulykken. Vi bestrider bare grunnlaget for at CargoNet er strafferettslig ansvarlig.
Artikkelen fortsetter under annonsenSe animasjonen: Slik skjedde togulykken
- Beklagelig
Partene er enige om hendelsesforløpet, men uenige om den rettslige forståelsen.
Aktor i saken, politiadvokat Carl Graff Hartmann, brukte mye tid i retten onsdag på å gå gjennom sakens realiteter.
CargoNets direktør for informasjon og strategi, Bjarne I. Wist, mener det er beklagelig at det nå har blitt rettssak.
– Men vi mener vi ikke var skyldig i ulykken på den måten som angis i premissene for foretaksstraffen, og da må den prøves rettslig, sa han til NTB før rettssaken startet.
En misforståelse
Tidligere i år slo rapporten til Statens havarikommisjon fast at en misforståelse var den utløsende årsaken til at en såkalt vognstamme bestående av flere godsvogner, men uten lokomotiv, kom i bevegelse på Alnabruterminalen 24. mars 2010.
Se video: Her raser toget av gårde
«Ulykken er et brudd på enkeltfeilprinsippet om at jernbanevirksomheten skal planlegges, organiseres og utføres på en slik måte at enkeltfeil ikke skal medføre tap av menneskeliv eller alvorlig personskade,» heter det i rapporten.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: En svart dag for norsk jernbane
Vognene kom opp i stor hastighet da vognstammen kom ut av kontroll og havnet på et spor som gikk til Sjursøya-terminalen i Oslo havn.