Forbrukerombudet kritisk til nakenreklame for joggesko

Nakenreklamen av Triana Iglesias, som blant annet er kjent fra TV2 Skal vi danse, har fått Forbrukerombudet til å reagere. Foto: Scanpix
Nakenreklamen av Triana Iglesias, som blant annet er kjent fra TV2 Skal vi danse, har fått Forbrukerombudet til å reagere. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet mener en reklameplakat for en Reebok-joggesko der Triana Iglesias poserer kliss naken, er kjønnsdiskriminerende. Adidas Norge som er ansvarlig for markedsføringen, er ikke enig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I reklamekampanjen har modellen og TV-kjendisen Triana Iglesias, som blant annet er kjent fra TV-programmene Paradise Hotel og Skal vi danse, latt seg avbilde naken.

Det var partiet Rød Ungdom som i mars klaget Adidas Norges reklamekampanje inn for Forbrukerombudet. Ombudet har nå behandlet saken og er klar på at kampanjen bryter med markedsføringsloven.

– Kvinnen blir brukt som et tradisjonelt kjønnsobjekt og blikkfang, kvinnens kropp utnyttes og det gis uttrykk for en støtende og nedsettende vurdering av kvinnen i strid med likeverdet mellom kjønnene, skriver Forbrukerombudet i sin vurdering. Ombudet fastslår til sist at det ikke foreligger noen produktrelevans.

Les også: Er denne reklamen mannsdiskriminerende?

Dette er ikke Sigurd Granmark som er sjef for Adidas Norge enig i.

– Triana har en sunn kropp og er ikke noen radmager catwalk-modell. Vi mener det er en tydelig sammenheng mellom bildet og skoen. Denne skoen er laget for å forme rumpe og lår, og det er nettopp det at du får trent rumpe og lår som vises i reklamen, sier Granmark til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han sier videre at Adidas Norge tar Forbrukerombudets avgjørelse til etterretning, men at de ennå ikke har tatt stilling til om de vil gå videre med saken.

– Men vi forbeholder oss retten til å være uenig, sier Granmark.

Les flere nyheter her