Meny

Sverige og Danmark videre

Det beste bidraget i kveld var ikke relatert til musikk. Den anerkjente sandkunstneren Kseniya Simonova fra Ukraina «malte» live på storskjerm under fremføringen av det ukrainske bidraget. Foto: Reuters / Scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både Sverige og Danmark gikk videre fra den andre delfinalen i Eurovision Song Contest. Begge landene belønnes med en treer på terningen av ABC Nyheter.

Fra startposisjon 8 og 18 klarte Sverige og Danmark det Norge ikke klarte tirsdag:

Å kapre nok poeng til å kvalifisere seg til finalen i Eurovision Song Contest lørdag 14. mai.

Til sammen 19 land deltok i kveldens delfinale, som blant annet bestod av hviterussisk propaganda, den fantastiske sandkunstneren Kseniya Simonova fra Ukraina, Dana International og det som minnet om fyllevrøvl fra både Makedonia og Moldova.

De 10 landene som gikk videre i kveld var i tillegg til Sverige og Danmark Estland, Romania, Moldova, Irland, Bosnia & Hercegovina, Østerrike og Slovenia.


Les også: - Det morsomste jeg har opplevd!


ABC Nyheter kommenterte kveldens låter fortløpende med informasjon og poeng.

1) BOSNIA & HERCEGOVINA: Dino Merlin: «Love in Rewind»
Dino Merlin er et av Bosnias største musikalske ikoner og er først ute i kveld med denne ytterst sjarmerende låten om kjærlighet i revers. Dette er en nynnbar gladsang, dessverre svakere framført nå i forhold til tidligere. Det bosniske håpet virket rett og slett preget av stundens alvor og manglet noe av overskuddet. Synd. Dino Merlin har forøvrig også skrevet den bosniske nasjonalsangen og deltok i Eurovision Song Contest i 1999.

2) ØSTERRIKE: Nadine Beiler: «The Secret Is Love»
Ok ballade som bygger seg fint opp til å bli en rulletekstlåt til en Disneyfilm hvor savannens løver forsvinner mot solnedgangen før slutteksten begynner å rulle over lerretet. 20 år gamle Nadine Beiler synger pent og pyntelig med bra vokal, og av årets kjedelig ballader er denne en av de bedre. Treeren er sterk.

3) NEDERLAND: 3JS: «Je Vecht Nooit Alleen»
Straight radiopop fra en gjeng modne herrer. De skal ha for forsøket, det er ikke så mye fælt å sette fingeren på, men låten fremstår som blottet for utfordringer og er av typen som glir rett inn og rett ut. Alt i alt kjedelig og forglemmelig.

4) BELGIA: Witloof Bay: «With Love Baby»
Slitsomt acappellaforsøk fra Belgia. Jovisst kan de det de driver med, men hva hjelper det når det er så fryktelig masete og repetativt. Er dette låten hele Europa vil nynne på i dagene fram mot finalen? Overhodet ikke!

5) SLOVAKIA: TWiiNS: «I'm Still Alive»
Kliss og klass og en trommemaskin fra helvete som gjør hva den kan for å ta vekk oppmerksomheten fra den intetsigende balladen. Dessverre klarer den det ikke helt.

6) UKRAINA: Mika Newton: «Angely»
Mika Newton får ha meg unnskyldt, både hun og låten kommer helt i skyggen av den fantastiske sand-kunstneren Kseniya Simonova som illustrerer låten fortløpende underveis. Det hadde kanskje vært en ide å sende Simonova til finalen lørdag, og la resten av den inderlige hjerte-smerte låten være.

7) MOLDOVA: Zdob si Zdub: «So Lucky»
Det eneste som redder denne «låten» fra en ener, er noen sekunder med klassisk balkantrøkk mot slutten av låta - samt damen på etthjulsykkel som virker dyktig på det hun gjør. Resten av låten fremstår dessverre bare som masete fyllevrøvl ropt ut av menn i morsomme hatter.

8) SVERIGE: Eric Saade: «Popula
Når en kjekk fyr kommer på scenen for å synge om hvor utrolig populær han skal bli, virker det verken sympatisk eller troverdig. Her gjør et voldsomt koreografert sceneshow alt det kan for at du ikke skal få med deg låten. Like greit, for musikalsk sett er dette slett, billig og sjarmløs eurotrashdisco av typen Sverige tydeligvis elsker. Nei, takke meg til låten «Fame, Im gonna live forever». Treeren er svak og høflig.

9) KYPROS: Christos Mylordos: «San Aggelos S'agapis
Falsk middelhavsballade full av patos. Kjører seg selv i grøfta med taktskiftet etter ett minutt, da rot, støy og utdaterte rockekomp drukner låta. Men de skal ha for god balanse i sceneshowet.

10) BULGARIA: Poli Genova: «Na Inat»
Greit, men forglemmelig. Eller mye skrik og lite ull, som mormor sier det. Dette bulgarske jentebandet skal ha ros for at rocklåten ikke virker like avlegs som rocken fra mange andre østeuropeiske land. Men at låten er tam og konturløs trekker ned.

11) MAKEDONIA: Vlatko Ilievski: «Rusinka»
Vlatko Ilievski synger som om han nettopp skal ha stått opp og såvidt kommet tidsnok på scena. Han skulle heller blitt liggende i senga. Grusom stemme, latterlig show og fravær av melodi gjør dette til en soleklar bunnkandidat. Makedonia har ikke vært i en eurovisjonsfinale siden 2007. Her demonstrerer de hvorfor.

12) ISRAEL: Dana International: «Ding Dong»
Transseksuelle Dana International prøver seg på ny med en låt med den ufrivillig komiske tittelen «Ding Dong». I 1998 gikk hun helt til topps i MGP. Det gjør hun neppe i år. Inderlig maskinpop som bommer med et tiår, Dana virker sur og har innoverkarisma i kveld.Toeren er sterk.

13) SLOVENIA: Maja Keuc: «No One»
Pretensiøs uptempo-ballade fra Slovenias svar på Christina Aguilera. Helt greit, men mangler det lille og store ekstra som kunne redde låten fra forglemmelsens nådeløse slør.Treeren er svak.

14) ROMANIA: Hotel FM: «Chang
I og for seg sjarmerende, fint og nynnbart musikalnummer fra britiske David Bryan og hans band. Men den rumenske gladlåten «Change» fremstår også som temmelig utdatert og uten nerve. Legg musikk på en av Obamas taler, så har du teksten.På grunn av de foregående låtenes manglende kvalitet kan denne virke bedre enn den egentlig er.

15) ESTLAND: Getter Jaani: «Rockefeller Street»
Estland har seilet opp som en av favorittene i Düsseldorf med denne Lily Allen-aktige uptempo låten. Atten år gamle Getter Jaani, som kom på fjerde plass i estisk «Idol», fremfører her en fiffig og moderne poplåt, med gode brekk og stilig sceneshow. Dessverre sang hun ikke like rent her som i den nasjonale finalen. Kunne fått fem, men får her en svak firer.

16) HVITERUSSLAND: Anastasia Vinnikova: «I Love Belarus»
Hviterussisk propagandalåt som melodisk sett ikke er blant de verste, kompet og refrenget er for eksempel nokså fengende, men innholdsmessig gir dette en dårlig smak i munnen. Og vokalmessig var dette også under pari. Toeren er sterk.

17) LATVIA: Musiqq: «Angel In Disguis
Gutteduoen Musiqq sitter på barkrakker og fremfører en svulstig tekst om kjærlighet, slik gutter bare kan når de absolutt skal flette inn engler, månen og stjerner. Resultatet er helt midt på treet. Bra og småcatchy i de raske partiene. Dusinvare og lettforglemmelig i de andre.

18) DANMARK: A Friend in London: «New Tomorrow»
Lettfordøyelig ørepop fra Danmark, snilt og uprovoserende - hadde det ikke vært for at mye av låten ligner svenske Andreas Johnsons låt «Sing For Me» fra 2006. Men Danmark klarte en fjerdeplass i fjor med en stingkopi, så da kommer de trolig høyt i år også.Vokalisten ikke helt på plass i kveld.

19) IRLAND: Jedward: «Lipstick»
Låten «Lipstick» fremført av to nittenårige tvillinger med gravitasjonstrossende hårsveis, er en av årets store elske/hat-låter. Hadde du hørt den på radioen er sjansen stor for at du hadde skrudd av, men på TV har det en litt slitsom appell som trolig kan kapre en del poeng. Uansett, jeg klarer ikke lure meg selv til å like det.

Hva synes du om kveldens låter? Skriv inn i kommentarfeltet under.
Populært