Håper tiårets lærerjakt gir resultat

Regjeringen har satset stort på å få flere til å velge læreryrket. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Regjeringen har satset stort på å få flere til å velge læreryrket. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

20 millioner kroner over tre år. Heftige interaktive reklamekampanjer. Regjeringen har satset stort for å få flere til å bli lærere. Nå faller sensuren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om lærerjakten:

* Onsdag 27. april blir årets søkertall til høyere utdanning offentliggjort.

* Regjeringen har de siste tre årene satset på å rekruttere flere lærere via rekrutteringskampanjen «Har du det i deg?»

* Norge har et stort behov for nye lærere i årene fremover. I 2020 er det behov for minst 13.000 flere lærere og minst 2.000 nye faglærere enn i dag.

* Bak kampanjen står partnerskapet Gnist, som er navnet på et femårig samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet, Utdanningsforbundet, Nasjonalt råd for lærerutdanning, Skolenes landsforbund, KS, NHO, LO, Pedagogstudentene, Norsk Studentorganisasjon, Elevorganisasjonen, Norsk Lektorlag og Norsk Skolelederforbund.

* Hovedmålene for partnerskapet er å bedre rekrutteringen og kvaliteten på lærerutdanningen.

* Andre tiltak er nye rekrutteringsveier til læreryrket, satsing på etter- og videreutdanning, bedre oppfølging av nyutdannende lærere og avskrivning av studielån for lærere i visse fag.* Lærerutdannelsen ble styrket med 100 millioner kroner i statsbudsjettet for 2011. Pengene skal fases inn fram til 2015.

Onsdag 27. april er dagen man venter på i spenning i Kunnskapsdepartementet. Da blir årets søkertall til høyere utdanning kjent, og det vil bli klart hvor godt regjeringen har lyktes med sin store treårige lærerkampanje «Har du det i deg?».

– Vi er forventningsfulle, for alt tyder på at resultatene kommer til å bli gode, sier statssekretær Kyrre Lekve (SV) i Kunnskapsdepartementet til NTB.

For det er allerede klart at søkningen til lærerutdanningen har økt kraftig de siste årene. Fra 2008 til 2010 økte antall kvalifiserte søkere med 42 prosent. En fersk undersøkelse viser at andelen unge som kan tenke seg å bli lærer har økt fra 16 til 25 prosent fra 2009 til 2011. Rekrutteringen til læreryrket har de siste årene også ligget over gjennomsnittet til andre utdanninger.

– Dette er bra, for i 2020 kommer vi til å trenge minst 13.000 flere lærere og 2.000 flere faglærere enn i dag. Vi er avhengig av at antall søkere til lærerutdanningen ligger godt over gjennomsnittet i årene fremover, fastslår han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjendislærerne

På midten av 2000-tallet gikk det trådt med lærerrekrutteringen.

– Bunnen ble nådd i 2007 med dårlige Pisa-resultater (undersøkelser som sammenligner elevenes prestasjoner i matte, lesning og naturfag i ulike land. red.anm.) og med mye negativitet om læreryrket fra blant annet høyresiden, ifølge Lekve.

Han tror det er flere faktorer som nå gjør at yrket er på vei oppover popularitetsstigen igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I 2008 kom det en ny lærermelding, politikerne begynte å snakke opp læreryrket igjen, kampanjen startet og mange gjorde en innsats. Det har også blitt en ny forståelse i samfunnet for hvor viktig yrket er, mener Lekve.

Han avviser heller ikke at de siste årenes «lærer-reality-serier» som «Lærene» på NRK og «Blanke Ark» på TV Norge har gitt drahjelp.

– Det er en ny og positiv trend, og har nok vært med på å få flere interessert i yrket, sier Lekve.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Departementet bruker blant annet kjendislæreren Halvor Tjora fra «Blanke Ark» aktivt i kampanjen.

Satser sosialt

I årets kampanje har departementet satset friskt på sosiale medier, blant annet med en film hvor man kan laste opp et bilde av seg selv og se seg selv som lærer, og med en uhøytidelig test om man egner seg i yrket. På kampanjesiden kan man også legge inn historier om lærere man mener har gjort en forskjell i ens eget liv. Mange hundre hilsener til tidligere yndlingslærere over hele landet er så langt lagt inn.

– Facebook kom som en kule i løpet av kampanjeperioden, og i år ville vi forsøke å gå inn på den arenaen hvor ungdommer flest befinner seg. Så langt har 120.000 personer sett lærerfilmen, og det er veldig bra, sier Lekve.

Han tror også at en ny og mer spesialisert lærerutdanning og mer penger til lærerutdanningen fremover, vil være med på å øke rekrutteringen.

– Så langt tyder alt på at dette blir en suksesshistorie, så får vi bare se når de endelige søke- og opptakstallene kommer, sier han.

(©NTB)

Les flere nyheter her