Kvinner velger smarte biler

MINI: Biler flest kjøpes av menn, men MINI er blant bilene som har størst andel kvinnelige kjøpere. På bildet sitter Helle Fagervold bak rattet i en MINI Countryman. (Foto: Øivind Skar)
MINI: Biler flest kjøpes av menn, men MINI er blant bilene som har størst andel kvinnelige kjøpere. På bildet sitter Helle Fagervold bak rattet i en MINI Countryman. (Foto: Øivind Skar)

Glem stereotypiene, når det gjelder bilvalg er kvinner mer praktisk rettet enn menn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Menn går etter utseende når de kjøper bil, mens kvinner foretrekker praktiske biler, viser en undersøkelse som det amerikanske konsulentfirmaet TrueCar Inc har gjort. Undersøkelsene er basert på fjorårets bilsalg i USA, og viser klare preferanseforskjeller mellom kjønnene.

Kvinner viser seg langt mer kostnadsbevisste når de kjøper, og velger drivstoffgjerrige biler i langt større grad enn menn, som heller vil ha store, tørste biler. Helst skal de være raske også.

Kjører gjerne SUV

Resultatene i undersøkelsen stemmer godt overens med en tidligere studie som Norstat har gjennomført for Nissan i Norge. Der svarte åtte av ti kvinner at de la mest vekt på praktiske løsninger ved bilkjøp. Norske menn syntes derimot at utseendet er viktigere.

Firehjulstrekkeren scoret høyt hos damene i den norske undersøkelsen, og fire av ti kvinner oppga SUV som drømmebilen.

KJØREEGENSKAPER: Kvinner og menn liker ofte samme bil, men velger forskjellig motortype. (Foto: Newspress) KJØREEGENSKAPER: Kvinner og menn liker ofte samme bil, men velger forskjellig motortype. (Foto: Newspress)

– Kompakt-SUV-en er generelt veldig populær i Norge. Den oppfattes ikke vulgær som de store SUV-ene, og signaliserer en sporty og outgoing livsstil, noe vi nordmenn liker, sier Anders Hovde, ekspert på nybilmarkedet i TNS Gallup.

De samme trekkene gjør seg gjeldende i den amerikanske undersøkelsen. MINI og småbiler fra Kia og Hyundai er blant kvinnenes førstevalg, men også kompakte SUV-er som Honda CR-V, Hyundai Tucson og Nissan Rouge (en slags Quashqai) scorer høyt hos damene.

En TNS-undersøkelse fra 2007 viste at merker med mange småbiler på programmet var typiske «kvinnemerker», deriblant Peugeot, Mitsubishi, Suzuki, Hyundai, Kia og Citroën. Typiske «mannemerker» var Saab, Subaru, Opel, Volvo og Mazda.

BMWs klareste kvinnefavoritt

– Vi ser helt klart at en bil som MINI favoriseres av mange kvinner så sant det ikke er en S-versjon (mange hestekrefter, red.anm.), da dabber interessen av, sier Øystein Sponheim, salgssjef hos BMW, som også eier MINI.

PRAKTISK: Kvinner er opptatt av at bilen er praktisk for daglige gjøremål, som å hente i barnehagen, men oppgir også at de kjøper bil til seg selv (Foto: Newspress) PRAKTISK: Kvinner er opptatt av at bilen er praktisk for daglige gjøremål, som å hente i barnehagen, men oppgir også at de kjøper bil til seg selv (Foto: Newspress)

BMW har ikke gjennomført noen vitenskapelig undersøkelse blant sine kunder, men resultatene fra både den norske og amerikanske undersøkelsen stemmer overens med Sponheims inntrykk.

– Vi legger merke til at kvinner og menn vektlegger forskjellig. BMW X1 er nok vår klareste kvinnefavoritt, mens M-modellene nærmeste utelukkende er en mannsgreie, sier Sponheim.

Men only

Det finnes biler som nærmest ikke har kvinnelige kjøpere. Porsche 911, Ferrari og Lamborghini interesserer ikke kvinner i særlig grad.

– Sportsbiler i superklassen med mye hestekrefter og spesielle kjøreegenskaper er nær sagt utelukkende en mannsgreie. Dessverre, sier Olav Medhus, daglig leder i Autostrada Sport, som blant annet har Ferrari, Lamborghini og Maserati i porteføljen.

– Kvinner kan nok bli interessert i å kjøre en superbil, men er avhengige av å ha en mann som er entusiast for å komme i gang, sier Medhus.

Vil ikke kjøre Porsche 911

Hos den norske Porsche-importøren er det én modell som skiller seg klart ut som en mannebil:

– Porsche 911 appellerer nok først og fremst til menn. Hele bilens oppsett med motor i hekken og lav kjørestilling er en mannsgreie, sier Christian Stenbo, salgs- og markedssjef i Autozentrum Sport AS, som er importør av Porsche i Norge.

– Men når det gjelder modeller som Cayenne, og til dels Panamera, er inntrykket annerledes. De appellerer i større grad til kvinner, fordi de er praktiske med mye bagasjeplass. De oppleves nok også som lettere å håndtere enn for eksempel en 911-modell, sier Stenbo.

TRUCKER: Store biler, som pickuper fra amerikanske merker, har stort sett mannlige kjøpere. Her poserer countrysangeren Toby Keith med en Ford F-serie Super Duty.(Foto: Ford) TRUCKER: Store biler, som pickuper fra amerikanske merker, har stort sett mannlige kjøpere. Her poserer countrysangeren Toby Keith med en Ford F-serie Super Duty.(Foto: Ford)

I 2013 er det ventet at Porsche lanserer en kompakt-SUV med betegnelsen Cajun. Stenbo tror den kan bli Porsche klareste kvinnefavoritt.

– Erfaringene fra andre bilmerker indikerer at Cajun vil appellere til kvinner, sier Stenbo.

Kvinner kjøper til seg selv

Anders Hovde i TNS Gallup understreker at det er flere momenter enn utseende og funksjonalitet som skiller den kvinnelige og mannlige bilkunden.

– Kvinner oppgir at de kjøper bil til seg selv, mens mannen oppgir at han kjøper bil til familien. I tillegg mener menn at de kan mye om bil, og kjøper bil basert på egen erfaringer. Kvinner derimot oppgir at de spør andre til råds om hvilken bil de bør kjøpe, forteller Hovde.

Kvinner er heller ikke så gadget-frelste som menn.

– De bryr seg lite om utstyr som for eksempel kjørecomputer.

Ifølge Hovde er også kvinner opptatt av bilens kjøreegenskaper, men på en annen måte enn menn.

– Der menn er opptatt av veigrep, kontant styring og akselerasjon, er kvinner mest opptatt av at bilen er lettkjørt og enkel å parkere.

Flere saker fra ABC Nyheter

Personvernpolicy