Jukset seg til pilot-karriere

Pilotskandalen i India nylig begynte å rulles opp da en kaptein landet et passasjerfly på nesehjulene istedenfor bakhjulene ved landing i Goa. Siden den gang har 29 piloter mistet sine sertifikater og 14 personer er arrestert. Foto: Scanpix/AFP.
Pilotskandalen i India nylig begynte å rulles opp da en kaptein landet et passasjerfly på nesehjulene istedenfor bakhjulene ved landing i Goa. Siden den gang har 29 piloter mistet sine sertifikater og 14 personer er arrestert. Foto: Scanpix/AFP.

Indiske myndigheter har avdekket et landsomfattende juksenettverk i den indiske flybransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nettverket omfatter blant annet flyskoler, representanter for luftfartsmyndighetene og andre som rutinemessig har forfalsket karakterutskrifter, jukset med loggbøker og tatt imot bestikkelser, melder The Washington Post.

Avsløringene om at ukvalifiserte aspiranter har kommet seg inn i cockpiten er blant de mest alvorlige blant en rekke skandaler i India de siste seks månedene, skriver avisen.

Skandalen begynte å rulle da en kaptein landet et fullt passasjerfly på nesehjulet istedenfor bakhjulene ved landing i feriebyen Goa, melder AFP.

Piloten fløy for det raskest voksende flyselskapet innenriks, IndiGo. Hun ble etterforsket i januar.

Ikke bare hadde hun begått den samme farlige feilen tidligere, hun hadde også fått pilotsertifikatet ved hjelp av et forfalsket vitnemål. Hun ble siden avskjedighet og arrestert.

Les også: Avslører sveitsiske banker

14 pågrepet

Saken gjorde at alarmbjellene begynte å kime både blant passasjerer og internt i flyselskapene, der man har hyret inn mannskap i vill fart de siste årene.

Etterforskerne oppdaget snart flere illevarslende forhold. Siden januar har 29 piloter har mistet sine akkreditiver og 14 personer blitt pågrepet, melder The Washington Post.

Indiske myndigheter gransker nå karakterutskriftene til mer enn 1700 piloter og reviderer 40 flyskoler.

Fra 2009 til 2010 vokste passasjertrafikken i India med 19 prosent. Det var mer enn 51 millioner innenriks passasjerer i fjor. Denne veksten skapte også et rush blant indisk ungdom for å skaffe seg lukrative stillinger som piloter.

Les også: - Solgte visum

- Råttenskap

For å få eksamen fra en indisk flyskole behøver studentene 200 timer i luften, og må siden passere fire skriftlige prøver. For å bli kaptein må de fly 1500 timer og ta ytterligere skriftlige prøver. Myndighetene sier 30 prosent av elevene består disse.

- Spørsmålene i prøvene er teoretiske, irrelevante og valgt ut av byråkrater som aldri har tatt i spakene på et fly, sier en pilot i Air India til The Washington Post.

- Dette er grunnen til at så mange jukser med besvarelsene. Det er et velsmurt maskineri. Flytimer kan man ikke jukse med uten aktivt samarbeid med myndigheter ved flyplassen, leverandører av drivstoff, flygeinstruktører og representanter for regjeringen. Råttenskapen påvirker hele systemet fra topp til bunn, sier piloten, som ønsker å være anonym for ikke å risikere jobben.

Myndighetene har rullet opp «to organiserte ligaer i seks byer som drev denne svindelen, og har pågrepet dem for svindel og forfalskning», sier visekommissær ved politiet i New Delhi, Ashok Chand til Washington Post.

Les flere nyheter

Personvernpolicy