Russejentene mer trafikkansvarlig enn gutta

Her er en jente-russebil inne til kontroll. Statens vegvesen har et klart inntrykk av at russejentene tar mye større ansvar for trafikksikkerheten enn gutta. Arkivfoto: Stian Lysberg Solum (Scanpix)
Her er en jente-russebil inne til kontroll. Statens vegvesen har et klart inntrykk av at russejentene tar mye større ansvar for trafikksikkerheten enn gutta. Arkivfoto: Stian Lysberg Solum (Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Russejentene tar trafikkansvar. Gutta er ikke like flinke. Russegutta synes å ha større tro på seg selv som bilførere enn de strengt tatt har grunn til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta ombygging av russebuss:

* Nettsiden vegvesen.no/russ gir nyttig info om krav ved ombygging av kjøretøy til russedoning.

* Ombygd kjøretøy må kontrolleres/godkjennes av trafikkstasjon.

* Det må ikke brukes materialer som øker brannfaren. All innredning må være fastmontert.

* Fra førerplass må det være tilstrekkelig utsikt fremover, til sidene og, via speil og lys, til passasjerrom, dører og stigtrinn.

* En «russebuss» kan ikke registreres med ståplasser. Må utstyres med nødutganger i forhold til passasjertall.

* Må utstyres med brannslokker med kapasitet avhengig av antall plasser.

* Skal ha lydsignal med jevn styrke og tonehøyde, ikke vekslende (sirene).

* Alle seter skal ha bilbelter forskriftsmessig montert. Godkjent verksted bør benyttes.

* Ekstra «diskolys», juletrebelysning, blinkende varsellys uavhengig av farge er ikke tillatt.

* Utvendige takkonstruksjoner for feste til reklame og høyttaleranlegg må godkjennes av trafikkstasjon.

(Kilde: Statens vegvesen.no)

(©NTB)

Det er det klare inntrykk Statens vegvesen har etter å ha tilbudt russefolket råd og gratis kontroller av russebiler, busser og andre større doninger de siste årene.

– Gutta vil nok gjerne, men i den alderen kan det virke som om de tror de er udødelige. Vår erfaring er at mange jenter møter opp på våre arrangementer som forberedelse til russetiden. Spesielt har vi merket dette i Østfold, der vi har utfordret gutta til å stille. Ikke alltid med like stort hell, sier kommunikasjonsrådgiver Hans Christian Østrem i Statens vegvesen Region øst til NTB.

Gratis råd og kontroll

Også i år har statens veistasjoner stilt kapasitet til rådighet for gratis råd og kontroller av russedoninger. Fortsatt er det mulig mange steder i landet å bestille kontrolltid på telefon 06650 eller over nettet.

– Vår kontroll kommer i tillegg til ordinær EU-godkjenning, som alle må igjennom. Først og fremst vil vi kontrollere eventuelle ombygginger og tilpasninger, sier Østrem.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han vil råde russ som er i gang med å klargjøre russekjøretøy å gå inn på nettsiden vegvesen.no/russ. Der ligger mye info om hva som kreves for å få en russebil eller russebuss godkjent.

Ettertraktet oblat

Som en ekstra service til den glade blå og røde horde har veimyndighetene innført en oblatordning for dem som frivillig viser og får kjøretøyet godkjent. En grønn oblat i frontvinduet sørger for at kjøretøyet uten «unødig» stopp kan passere trafikkontroller som er spesielt rettet mot russen. Ikke minst jentene har sans for dette grønne beviset.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Før helgen var Østrem til stede på før-russetreff på Rudskogen i Østfold, der vordende russ med kjøretøyambisjoner kunne nyte statsfinansierte pølser og brus – og motta nyttig informasjon attåt.

– Spesielt jentene er veldig interessert i å få gode råd. Gutta er nok litt mindre ivrige. Det virker som om gutta har overdreven tro på egne ferdigheter. De burde vite bedre – gutta topper ulykkesstatistikkene, påminner kommunikasjonsrådgiveren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor kreativitet

Men han berømmer russen for stor kreativitet. Mange av dem er svært nevenyttige og fantasifulle hva angår innredning og utstyr, spesielt i busser og andre store kjøretøyer. Og dem er det mange av etter hvert – bare i Oslo og nært omland er det i år registrert i overkant av 100 busser.

– Gjengangere er feilmonterte seter, manglende eller feilmonterte sikkerhetsseler og ofte ser vi svært kreative barløsninger som ikke akkurat kan karakteriseres som trafikksikre. Kreativiteten blomstrer også på taket, med fantasifulle trekonstruksjoner for feste av reklameskilt og svære aggregater og høyttaleranlegg. Mye ungdommelig pågangsmot, og det er jo positivt, men det må også være trafikksikkert. Og glem ikke nødutgangene, formaner statens mann med spesiell omsorg for årets russekull.

Og sen påske kommer kjærkomment for etternølerne. Det gir dem noen ekstra dager å mekke på.

(©NTB)


Les flere nyheter her