Hemmelig alliert med Norge

Svenske Sven Hugosson hadde ansvar for å smugle personer og utstyr mellom Sverige og Nato-Norge under krig. Den hemmelige gruppen var aktiv helt frem til 1998.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med slike småfly skulle viktige personer fraktes mellom de nordiske land under krig og krise. Foto: Svensk Flyghistorisk FöreningMed slike småfly skulle viktige personer fraktes mellom de nordiske land under krig og krise. Foto: Svensk Flyghistorisk Förening

Sverige øvde hemmelige operasjoner sammen med Nato-landene Norge og Danmark til langt ut på 90-tallet.

For første gang snakker nå den svenske stabssjefen Sven Hugosson (75) til norsk media om den skjulte «Flygenhet 66».

- Vi skulle forflytte personer mellom de nordiske land. Vi fraktet folk mellom Sverige, Norge og Danmark med ulike transportmidler på land, over vann eller med fly, og vi fraktet Nato-agenter inn og ut av Sverige, sier den pensjonerte stabssjefen til ABC Nyheter.

Se intervjuet med Hugosson her

«Flygenhet 66» sorterte inn under den aller hemmeligste delen av det svenske forsvaret: Kontoret för särskild inhämtning (KSI). Deltagerne fikk betalt i kontanter, og Hugossons enhet benyttet seg av sivilt registrerte småfly som Cessna 182 og 206.

- Vi leide dem fra privatpersoner eller flyklubber.De hadde registrert flere mulige landsplasser, og i boken «Den dolda alliansen» som ble presentert i Stockholm tidligere i denne uken, nevnes konkret plasser i Trysil og ved Fritzøe utenfor Larvik.

Varte til 1998

Tidligere har det vært kjent at de nordiske landene hadde avtaler om at fly kunne lande på andres territorium i enkelte situasjoner, men dette det skjulte samarbeidet gikk mye lengre enn det.

Og det ble også holdt i livet lenge etter Berlin-murens fall (1989), Sovjetunionens oppløsning (1991) og Sveriges medlemskap i EU (1994):

- Mitt siste oppdrag fikk jeg i 1997 og da skulle det bygges opp sjøflyoperasjoner for å hente folk. Men i 1998 gikk gardinen ned, da tok pengene slutt, sier 75-åringen.

Les også: - Styrket Norden i 2018

Hugosson forteller om en episode hvor han skulle ta imot to danske Nato-offiserer som kom i kano fra Norge og inn i Sverige.

- De traff på en sint elg og jeg lå i skogen og skulle ta imot dem, sier han og småler.

De to danskene ble til slutt satt på et lite fly som landet og tok av i mørket, kun styrt med små lommelykter.

Det var ikke mange medlemmer av den hemmelige gruppen. Hugosson sier til ABC Nyheter at han hadde 10-15 piloter til disposisjon.

- Bortforklaringer

Med andre flytyper ble det også øvd andre operasjoner:

- Det var veldig morro å høre på bortforklaringene. Man kalte dette for et flysikkerhetssamarbeide, mens vi øvde på stridsoperasjoner, sier Hugosson.

- Vi samarbeidet også med fallskjermjegerskolen, det var den typen soldater det var snakk om. Vi var til for å utplassere folk, og senere - på nittitallet - fikk jeg i oppdrag å utrede hvordan de kunne hentes tilbake, men det ble aldri avsluttet fordi pengene tok slutt.

Les også: Jakten på stridselgen

Det er i boken «Den dolda alliansen» av den svenske forsvarseksperten Mikael Holmström enheten avsløres.

- Jeg har bakgrunn i luftforsvaret og har flydd selv. Men i denne sammenhengen fløy jeg ikke i skarpe situasjoner - det skulle bedre piloter enn jeg gjøre. Jeg var et bakgrunnsmenneske og satt jeg et helt annet sted. Min oppgave var å få disse flyene inn og ut uten å bli oppdaget, sier Hugosson.

Ikke en gang den nærmeste familien ble informert om virksomheten. Først i går morges fortalte Hugosson sin kone om hva han hadde vært med på i skjul.

- Det er på tide å snakke om dette nå, sier 75-åringen.

Fredag formiddag lykkes det ikke ABC Nyheter å få bekreftet opplysningene fra det norske forsvaret.

Personvernpolicy