Endelig havarirapport klar etter Sjursøya-ulykken

Daniel Nordmo, Sander Bjerknes og Leif Nordmo la ned en krans på vegne av de pårørende under torsdagens markering av årsdagen for togulykken på Sjursøya torsdag. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix.
Daniel Nordmo, Sander Bjerknes og Leif Nordmo la ned en krans på vegne av de pårørende under torsdagens markering av årsdagen for togulykken på Sjursøya torsdag. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag ble det holdt minnestund på Sjursøya i Oslo, nøyaktig et år etter togulykken som krevde tre menneskeliv. Samtidig la Statens havarikommisjon for transport fram sin endelige rapport om ulykken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pårørende og representanter for flere av de involverte selskapene var samlet i vårsolen i Oslo havn for å minnes den tragiske ulykken. Leif Nordmo, som mistet faren sin i ulykken, var en av dem som talte og la ned krans ved jernbanesporet på Sjursøya.

En misforståelse var den utløsende årsaken til at en såkalt vognstamme bestående av flere godsvogner, men uten lokomotiv, kom i bevegelse på Alnabruterminalen 24. mars 2010.

I rapporten påpekes flere punkter i driftsstrukturen ved terminalen som bidro til ulykken.

«Ulykken er et brudd på enkeltfeilprinsippet om at jernbanevirksomheten skal planlegges, organiseres og utføres på en slik måte at enkeltfeil ikke skal medføre tap av menneskeliv eller alvorlig personskade,» heter det blant annet i rapporten, som kommer med sju sikkerhetstilrådinger.

Vognstammen kom ut av kontroll og havnet på et spor som gikk til Sjursøya-terminalen i Oslo havn. På vei dit kom vognene opp i stor hastighet, og tre personer mistet livet da vognene raste inn på Sjursøya.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jernbaneverket har allerede gjennomført over 30 nye sikkerhetstiltak. Blant annet er 13 sporveksler utstyrt med automatisk omlegging som skal styre vogner på avveie inn på et blindspor slik at de stopper før de kommer ut av terminalen og kan forårsake en ny ulykke.

Togselskapet CargoNet har ikke akseptert boten de fikk etter ulykken, og selskapet må derfor svare for saken i Oslo tingrett 18. mai. Jernbaneverket har vedtatt en foretaksbot på 15 millioner kroner.