Ett år siden Sjursøya-ulykken

MINNEMARKERING I DAG: Tre personer omkom og flere personer ble alvorlig skadd i togavsporingen på Sjursøya i Oslo 24. mars i fjor. Her redningsmannskaper på ulykkesstedet. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix
MINNEMARKERING I DAG: Tre personer omkom og flere personer ble alvorlig skadd i togavsporingen på Sjursøya i Oslo 24. mars i fjor. Her redningsmannskaper på ulykkesstedet. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag er det minnemarkering for de tre mennene som mistet livet da 16 godsvogner løp løpsk på Sjursøya i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Leif Kåre Nordmo (66), Cato Kyrre Breistrand (57) og Geir Atle Lind (48) mistet livet da 16 godsvogner braste inn på terminalen på Sjursøya i Oslo 24. mars i fjor. I tillegg ble fire personer skadet i ulykken.

Se video: Her raser toget av gårde


Vognene på 450 tonn startet den ukontrollerte ferden på godsterminalen på Alnabru. Konklusjonen fra Statens Havarikommisjon for Transport viste at mangel på sikkerhet- og kommunikasjonsrutiner var avgjørende for det voldsomme utfallet da ulykken skjedde.

Les også: - Vognene skulle ha blitt stoppet

Jernbaneverket ble ilagt en bot på 15 millioner kroner, og CargoNet en bot på 7 millioner kroner, på grunn av manglende tiltak for å hindre ulykken.

Les også: Sjursøya-ulykken skyldes menneskelig svikt

Markering i ettermiddag

Klokken 15.15 i dag markerer Oslo Havn ettårsdagen for ulykken. Markeringen finner sted ved rundkjøringen ved Sjursøya, og alle som ønsker det er velkommen til å delta.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har invitert de pårørende til de omkomne og skadde i alle de tre firmaene som var berørt. Havnedirektøren skal holde en tale, og i tillegg blir det blomsternedleggelse, litt musikk og tale fra én eller to av de pårørende, sier Elin Gudmundsen, personalsjef i Oslo Havn, til ABC Nyheter.

Se animasjonen: Slik skjedde togulykken


Etter markeringen er det en privat minnestund ute på verkstedet på Sjursøya.

Gudmundsen sier at det var helt uaktuelt å la dagen gå forbi uten en markering.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi hadde behov for en markering, det føles riktig. For oss som var der så vil vi alltid ta med oss ulykken videre, men samtidig håper vi at vi også kan legge noe bak oss ved en slik markering, sier hun.

Flere ansatte sliter

- Hvordan husker du dagen for ett år siden?

- Det var helt forferdelig å gå hjem med én ansatt mindre den kvelden. Ulykken var en stor påkjenning, ikke minst for de ansatte som var der ute og faktisk opplevde det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun forteller at det er flere av de ansatte i bedriften som fremdeles får oppfølging fra bedriftshelsetjenesten.

- Vi har ansatte som fremdeles sliter etter ulykken, sier hun.

Jernbaneverket: - Vi har lært mye

Svein Horrisland, kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket, minnes også dagen for ett år siden.

- Det er en fæl dato i kalenderen, en dag som preger alle som jobber her. Heldigvis har vi lært mye av ulykken. Det viktigste er at vi ikke i tilstrekkelig grad hadde sett muligheten for at noe slikt kunne skje. Det har lært oss at vi hele tiden må tenke på hva som kan gå galt og ikke slå oss til ro med at ting er sikkert nok. Vi har jobbet veldig mye med sikkerhetskulturen vår og rapportering av uønskede hendelser, sier Horrisland til ABC Nyheter.

Nye sikkerhetstiltak

Han forteller at Jernbaneverket har gjennomført mer enn 30 ulike sikkerhetstiltak ved containerterminalen på Alnabru etter den fatale ulykken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den viktigste endringen er at de har installert en ny sporveksel i sporet som fører til Sjursøya. Den nye vekselen fører til at eventuell ukontrollert trafikk vil ende i endebutt og grusvoll. Vekselen står alltid i posisjon mot endebutt, såfremt den ikke tvangsstyres av mannskapet som stiller togveiene. Isåfall skal en automatisk alarm alltid høres.

- Slik har vi lukket muligheten for at en tilsvarende ulykke skal skje igjen, garanterer Horrisland.

I tillegg er 13 sporveksler utstyrt med automatisk omlegging slik at eventuelt løpsk materiell styres mot sikre områder på Alnabru, ifølge Jernbaneverket. Noen risikoanalyser gjenstår fremdeles.

Se video fra ulykken her: