Foran kommunevalget:

Alle vil samles i sentrum

Med samme velgertrick: Julie Voldberg og Jan-Erik Larsen. Foto: Thomas Vermes
Med samme velgertrick: Julie Voldberg og Jan-Erik Larsen. Foto: Thomas Vermes

Alle partier fra Sverigedemokratene til Arbeiderpartiet vil peile seg inn mot sentrum i politikken. Det er der de fleste velgerne er.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sju måneder etter det svenske riskdagsvalget, et halvt år før det norske kommunevalget samlet Kultur- og konferansehotellet Voksenåsen og rådgivingsselskapet First House et unikt knippe politiske rådgivere.

Julie Voldberg fra Høyre, Jan-Erik Larsen - Jens Stoltenbergs eks-rådgiver, nå rådgiver i First House, Bo Krogvig - de svenske Socialdemokraternas fremste rådgiver med oppdrag i 35 land bak seg og det omstride svenske partiet Sverigedemokraternas fremste kommunikasjonsrådgiver, nå riksdagsmann Mattias Karlsson.

De avdekket noe påfallende: Alle tenker de likt om hvordan partiet skal vokse.

Inn mot sentrum

Svaret innebærer at partiene faktisk kan bli likere og likere. For hør bare hva Bo Krogvig sa:

- Det diskuteres om sosialdemokratiet skal gå til høyre eller venstre. Det er hull i hodet. Vi må befinne oss i midten, der 60, 70, 80 prosent av velgerne finnes.

- De borgerlige vant ikke på en borgerlig retorikk. De har flyttet seg inn mot midten og vant på godt håndlag, stort engasjement og feil hos oss, framholder Krogvig.

- Kutt statistikk og fakta

- Nøkkelen til framgang er å forstå hva midten av befolkningen er uroet over, forbannet på og engasjert i, slår Bo Krogvig fast.

- Det holder ikke å komme med budskap om harme og tall. Man kan ikke møte med makroøkonomiske fakta, men med å forstå hva som uroer folk, sier han og får følge av lederen i Høyres kvinneorganisasjon, Julie Voldberg, som før stortingsvalget i 2009 var Erna Solbergs rådgiver.

Gjorde Erna dummere

- Jeg vil påstå at Erna Solberg er en av de mest kunnskapsrike politiker i Norge. Det kan bli et problem når hun skulle uttale seg på 30 sekunder, innleder Voldberg.

- Det siste halvåret før stortingsvalget trente vi Erna på å fordumme seg. Svare mer ja eller nei.

- Så begynte vi å evaluere TV-opptredene hennes uten lyd. For å konsentrere oss om kroppsspråket. Vi visste at hun alltid hadde alle svarene. Det var kroppsspråket vi måtte jobbe med, forteller Voldberg.

- Da begynte det store prosjektet til Erna Solberg med å gå bort fra å være et skatteletteparti til et velferdsparti, fortsetter hun.

Det ble starten på Arbeiderpartiets og SVs frustrasjon den dag i dag, at Høyre framstiller seg som et sentrums-/velferdsparti.

Strategisk fortelling

Jan-Erik Larsen var med som rådgiver for Ap i tre storingsvalg, 2001, 2005, 2009. Han tapte det første, vant de to neste.

- Problemet i 2001 var ikke at Ap-regjeringen ikke gjorde nok. Den gjorde for mye – uten den overordnede strategiske fortellinga om hvilken reise man ville ha folk med på. Derfor fikk den 24,9 prosent, oppsummerer Larsen.

Bildet som felte Erna

Larsen roste Høyres mediestrategi foran valget i 2009.

- Dere gjorde én feil som ble vendepunktet: Det var da Erna lot seg avfotografere sammen med Krf- og Venstrelederne på bordet i Stortinget, sier han.

- Vi var lei oss for at det var for stort fokus på politiske saker og ikke person og regjeringsalternativ. Dette bildet av Erna forandret alt. Nå ble regjeringsalternativene hovedsaken. Vi kastet om reiseruter og planer, sier Larsen.

Julie Voldberg er enig: - Jeg tror vi kunne vunnet, jeg, uten dette bildet.

Sverigedemokraterna til midten?

Arrangørene hadde gått til det kontroversielle skrittet etter svenske mål, å invitere det omstridte, innvandringsfiendtlige partiet Sverigedemokraterna. For første gang ble de nå representert i Riksdagen.

Med en gjeng demonstranter fra Sos Rasisme som bakerst i salen holdt opp paroler mot å gi Sverigedemokraterna en talerstol, kom partietsmed en oppsiktsvekkende opplysning fra partistrategien:

Artikkelen fortsetter under bildet.

Pådro seg SOS Rasisme: Sverigedemokraternas Mattias Karlsson (i midten foran). Foto: Thomas VermesPådro seg SOS Rasisme: Sverigedemokraternas Mattias Karlsson (i midten foran). Foto: Thomas Vermes


- Vår strategi før valgkampen var å fjerne inntrykket av et ettsaksparti. Vi ville prate mindre om innvandring og nyansere bildet av hva vi egentlig mener om innvandringsspørsmål, sier han og legger til:

- Vår ambisjon var å bli større og nå flere i midten.

La om i siste liten

- Så la vi om og konstaterte at det viktigste akkurat da var å komme inn i Riksdagen. Da kan vi over flere år få gode muligheter til å nyansere våre syn over tid, sier Karlsson.

- Vi fant ut at det var bedre å mobilisere kjernetroppene og fokusere på innvandringsspørsmålene og flerkulturelt samfunn.

- Det vi gjorde vi vel vitende om at vi kanskje forsterket nidbildene og fjernet oss fra velgere som funderte på å stemme på oss, sier den forhenværende kommunikasjonsstrategen og statsviteren.

Hva da med SV?

Etterpå spurte ABC Nyheter First House-rådgiveren Jan-Erik Larsen om innretning mot sentrum også er veien å gå for SV som har tapt mye oppslutning.

- Eller bør SV som fløyparti heller gå til venstre?

Les også: Har selvtillit, mangler velgere.

Her blir Larsen svar skyldig.

- Det er et spørsmål jeg må tenke over, sier han.

Regjeringen ga fall

Heller ikke valgforsker Bernt Aardal har noe klart råd å gi til SV.

- SV holdt seg høyt på målingene helt til det ble diskusjon om regjeringsdeltakelse. Så vil partiet si at vi har fått gjennom mer av vår politikk enn før. Men for velgerne kan det være vanskelig å se alle disse små seirene, sier Aardal til ABC Nyheter.

- I regjeringsdeltakelsen har de mistet eierskap til saker som har vært viktige for dem, som skolepolitikken. I 2001 var skolepolitikk en av sakene SV skåret veldig på. I våre studier har vi sett store endringer i det, forteller Aardal.

Les andre nyheter her.

Personvernpolicy