Slik blir du kvitt dårlig ånde

DÅRLIG ÅNDE? Lukten kan komme fra stoffer som skilles ut i utpusten fra lungene, men i hovedsak stammer problemet fra munnhulen. © Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com.
DÅRLIG ÅNDE? Lukten kan komme fra stoffer som skilles ut i utpusten fra lungene, men i hovedsak stammer problemet fra munnhulen. © Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com.

Tannpuss er ikke nok - her er tipsene som faktisk funker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Opplever du at folk tar to skritt tilbake når de prater med deg?

Da kan du puste lettet ut. Her er løsningen.

Dersom du har dårlig ånde, er du ikke alene!

Over halvparten av oss sliter med dette problemet. Oftest merker du ikke lukten selv, fordi du er vant til den.

Sitter i munnhulen

Men omgivelsene merker den godt. Dårlig ånde, eller halitosis, som er faguttrykket, kan skyldes flere ting:

Mat vi spiser, bakterier i munnhulen, røyk og sykdom.

Lukten kan komme fra stoffer som skilles ut i utpusten fra lungene, men i hovedsak stammer problemet fra munnhulen. Den aller vanligste årsaken til dårlig ånde er bakteriebelegg på den bakre delen av tungen, i tillegg til bakterier mellom tennene.

Når disse bakteriene bryter ned matrester, dannes det svovelholdige gasser som gir dårlig ånde.

Heldigvis finnes det gode råd. Når du har fulgt tipsene i denne artikkelen, kan du ta testen: Gå to skritt frem! Forhåpentlig blir personen foran deg stående denne gangen.

God munnhygiene

God munnhygiene er viktig for å opprettholde et sunt miljø i munnhulen, og dermed unngå bakterieoppsamling og dårlig ånde.

– Når bakterier blir liggende igjen over lengre tid, blir tannkjøttet irritert, sier tannlege Erik Svendsrud.

– Kroppens forsvar settes da i gang, og tannkjøttet hovner opp og vil lett blø. Dessuten vil det lukte ganske ille, dersom bakteriene får ligge igjen. Bra munnhygiene reduserer faren for dårlig ånde betraktelig, forklarer han.

Tannlegen anbefaler at du pusser tennene morgen og kveld, men morgenpussen trenger ikke være like grundig som den du foretar om kvelden. Før leggetid anbefales en grundig rengjøring av tennene. Husk også å rengjøre mellom tennene!

– Rommet mellom tennene utgjør cirka en fjerdedel av tannflatene. Dersom du ikke rengjør der, etterlater du mer enn 25 prosent av matrestene og bakteriene. Tanntråd er veldig effektivt for å fjerne bakterier og matrester som alltid samles mellom tennene.

Tanntråd skal helst brukes om kvelden slik at munnen er helt ren når du går og legger deg.

Hjelp til med mat

Hva du putter i deg, påvirker ånden din. Vegetarianere har gjerne mindre problemer med ånden enn folk flest, ifølge ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky. Det skyldes at frukt, grønnsaker og korn er «snillere» mot ånden enn melkeprodukter, kjøtt og egg, forklarer hun. Unntakene er løk og hvitløk.

Kjøtt, spesielt fett kjøtt som får og okse, og svin med mye synlig fett, omdannes blant annet til flyktige fettsyrer i fordøyelsessystemet og utskilles gjennom lungene. Fett i kosten kan gi et surt miljø som igjen gir dårlig ånde.

De inneholder svovelholdige stoffer som skilles ut gjennom lungene, og resultatet er dårlig ånde.

– I land der det er vanlig å spise mye hvitløk, serveres gjerne spisskummenfrø eller anisfrø etter maten. Dette skal rense opp og forfriske pusten. Det skader i alle fall ikke å prøve!

Velg munnskyll uten alkohol

Munnskyll eller sukkerfri tyggegummi kan gi en midlertidig frisk pust som «overdøver » gassene i utpusten.

Professor Pål Barkvoll ved Avdeling for oralkirurgi og oralmedisin ved Universitetet i Oslo anbefaler alkoholfritt munnskyll med zink hvis vanlig tannhygiene ikke hjelper.

– Skyller du utelukkende for å motvirke dårlig ånde, bør du være klar over at det kan være mange årsaker til at det lukter vondt, sier Barkvoll.

Munnskyllprodukter med alkohol er antibakterielle og skiller ikke på gode og dårlige bakterier.

– De ødelegger den naturlige bakteriefloraen vi skal ha i munnhulen, forteller Barkvoll til Klikk.no.

LES OGSÅ:

Dette gjør deg fortere gammel

Avføringen avslører deg

Åtte tegn på at du har et helseproblem

Flauser fra legejournalene

Personvernpolicy