Bygder og hamburgere:Vil ha facebook-folk i fjøset
Norges Bygdeungdomslag og McDonald’s i Norge tar i bruk sosiale medier for å overbevise flere unge om å velge grønn utdanning.
Norge trenger flere kloke hoder og driftige hender til å sørge for fremtidens matproduksjon. Det mener både Norges Bygdeungdomslag (NBU) og hamburgerkjeden McDonald’s i Norge.
Ved hjelp av det multinasjonale kommunikasjonsbyrået Gambit Hill & Knowlton drar de sammen i gang et stunt via sosiale medier, for å rekruttere flere ungdommer til å velge landbruket.
Da er første skritt å få flere i facebook-generasjonen til å velge landbruksutdanning.
Hindrer stille død
– Vi skal få Facebook‐generasjonen ut i fjøset! Derfor tar vi nå i bruk utradisjonelle kanaler for å redde norsk landbruk fra en stille død. Det er viktig å overbevise flere unge til å søke høyere grønnutdanning, sier Nils Håvar Øyås, leder i NBU, i en pressemelding.
I tillegg til sosiale medier og aktiviteter landet over, skal serveringsbrettene hos McDonalds bringe det glade budskap.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Vil ha tiltak for flere kvinnelige bønder.
Tar ikke god mat for gitt
McDonald’s begrunner sitt engasjement med at selskapet er opptatt av å tilby mat av høy kvalitet.
- Maten må være laget av de beste råvarene. Vi menerdet er viktig å ikke ta den gode norske matproduksjonen for gitt, og derfor bidrar vi aktivt til å øke rekruttering til landbruket, sier Margaret Brusletto, kommunikasjonsdirektør i McDonald’s Norge AS.
Les også: - Inntektsstans siden 1978.
Laber skole-interesse
En undersøkelse utført av Norstat på vegne av NBU og McDonald´s Norge viser at hele 82 prosent av nordmenn mener det er viktig å opprettholde norsk landbruk i fremtiden. Men bare 28 prosent vil anbefale andre å ta utdanning innen landbruket.
I staben til kommunikasjonsbyrået som bistår den kommende bygde-kampanjen, befinner seg blant annet en tidligere landbruksminister fra Senterpartiet, nemlig Svein Sundsbø.